fredag 29 augusti 2008

Vacker tass

Jag har länge varit en grubblande typ. Under många år funderade jag lite extra på varför folk bytte ut badkar mot dusch? Under tiden studerade jag nogsamt folk i bekantskapskretsen och kom fram till att de mer skyndsamma gärna duschar. Det effektiva folket. Snabbt ren, i stående ställning och sen pinna iväg. Vi andra kan ligga i timmar, filosofera, bli visa och förhoppningsvis lite rena. Det är meditationen vi vill åt. Hur mycket djupsinne kan födas ur en snabb tvagning? Ibland när det är brått, brukar folk fråga mig om det verkligen är tvunget med ett bad. Då säger jag som det är, jag KAN helt enkelt inte duscha. Jag stoppar i mig och går upp illa kvickt om det är nödvändigt. Och dränker därmed jag alla skitpräktiga miljötankar som jag annars har för vana att tråkas med. Nu har jag unnat mig ett nytt badkar. Det gamla var för fult och om ni vill ha det, så skänks det bort på blocket just nu. Snälla ta det, då. Mina grannar orkar inte forsla det till sopen. De har nog med att bära upp det nya. Du får hjärtans gärna hjälpa till med det också.

Själv ser jag fram mot en stund i stillhet.


11 kommentarer:

my sa...

Kära medbaderska!
Vilket fantastiskt fint badkar!
Jag kan inte heller duscha, eller kan och kan, men det är helt meningslöst tråkigt.
Alla mina grannar slängde ut sina badkar för att få plats med tvättmaskiner. Konstigt i min värld.

TORGNYSDOTTER sa...

för att citera en kär vän:
"jag klarar inte av när folk slänger ut badkaret för att installera dusch. Det är någonting vulgärt med den effektiviseringen.".

Ibland börjar jag duscha, sen liksom låssas jag halka och drar med mig badkarsproppen och lite skum i fallet. Det gör mig oftast till en lite snällare människa. Betänk hur jag hade varit om jag inte hade badkar. Jiiiissssessss.

michanek sa...

Herregud, hur folk kan förbrylla. Livet ska mysas, tvättmasiner ska fnysas åt. Är det de facto inte så att psykofarmakan har ökat i takt med att badkaren blivit färre?

my sa...

Allvarligt talat, min systers man tyckte att de skulleha dusch... så det har de. Ibland kommer systerdottern över för att bada hos mig! Jag tror människan mår bra av viss uppluckring, både på in- och utsidan. Det är väl egentligen bara tokigt ur energisynpunkt. Att bada. Men, jag har inget körkort. Hoppas att det jämnar ut sig då.

michanek sa...

Så sant. Jag har inget körkort och äter heller inte kött, så jag skulle kunna tappa upp en bassäng varje dag.

li.te sa...

Fint, mycket fint. När kommer badkaret tassande då?

Pernilla sa...

Åh vilket fint badkar - hade jag ett sånt så skulle jag också bada. Jämt. Vi gör det j-liga att också slänga ut badkar o ersätter det hela med en dusch. Bara för att trycka in vidrig tvättmaskin:(

Tycker om din sida!

michanek sa...

Liza: Det nya kommer först om tio dagar och en tjej nappade på det gamla inom en kvart och har redan burit iväg det. Bara så du vet om jag luktar illa på jobbet framöver.
Pernilla: Jag beklagar. Vad synd att du bor så långt bort, annars kunde du få komma hit på ett dopp. Kul att se dig på bloggen iallafall!

Colette van Luik sa...

Vilket fantastiskt stiligt Cicci-badkar! Se nu till att installera en telefon i gammaldags stil intill så att du kan ligga och filosofera i badet med dina vänner när andan faller på. (Någon sorts vattentät modell, alltså...)

Anonym sa...

..fick jag bestämma så skulle naturligtvis badkaret vara på din nya balkong. Lite säsongssent nu kanske men du får bärhjälp till våren om du vill. En rödrandig badräkt och en stor borste på ryggen med mycket lödder vore väl nåt? Vet inte om du kan sjunga men här har du chansen. Vacker tass.

michanek sa...

Colette: Ciccibadkar var ordet. Telefoni kommer!

Johan: Din idé är inte alls dum, väldigt fin när jag tänker efter. I mitten av april stämmer jag upp med blöta toner över Söders taknockar. Ha tålamod och var redo.