söndag 10 augusti 2008

Ängrar finns, men hur är det med kvinnor?


Jag hade tankar på att avsluta semestern med 4:ans Nyhetsmorgon och kollade innehållet på nätet. Silvio Berlusconi, Åke Malm, Jesper Blomqvist, Fredrik Strage, Paolo Roberto, Jens Assur.Jag hade just dragit slutsatsen att vårt land blivit enkönat när jag såg att de slutligen hade klämt in en kvinna som skulle lätta upp med att prata örter. Hade könen varit omstuvade, hade programmet automatiskt beskrivits, ”med kvinnlig touche”.
Jag erkänner att jag var uppretad när jag satte på och sände väl dåliga energier. För nu tog de död på TV:n, vilket var lite väl overkill. Det kommer ju trots allt andra program. Tröstade mig med att städa garderoben. Som vanligt hade pälsängrarna käkat på kläderna och överlämnat sig som randiga lik på hyllorna. Alltså, så intelligenta kan de helt enkelt inte vara. Eller så är de det. De förstår att leka döda när man ska klå dem, de rullar ihop sig till små stilla prickar. Det har jag själv sett. Men nu undrar jag hur det kan komma sig att de alltid anfaller på bästa ställe, d.v.s. där de gör mest skada. Byxor - mitt på knäet. Tröjor – ovan bröstet. När det gäller tightsen skulle jag kunna bjuda på hela överdelen, men den duger inte. Hur är det möjligt att de alltid prickar rätt? Kan någon svara?

Utan Tv blev det radio, Pernilla August sommarpratade och en mening hänger sig kvar: ”Stäng inte ute något svårmod i ditt liv för du vet inte hur dessa tillstånd arbetar med dig.”

18 kommentarer:

my sa...

Hm, har du inte pälsängerpåsen kvar? :-)
Den med stickade mössor från slalomtiden på 80-talet.

michanek sa...

Den hade jag glömt bort. Kanske ska jag gå och köpa lite stickade mössor. Men risken är väl att de förökar sig av bara fan i någon tofs och sedan flyttar ut i stora världen?
När jag ändå har dig på kommentarsfältet, får jag sova hos dig på fredag efter Annikas kalas?

my sa...

Jamenvisstofcourse!
Tänkte faktiskt fråga dig. Vi hörs i veckan å ses på fredag.

my sa...

Ps. Kan man få en kurs i bloggdesign kanske?

michanek sa...

Kul att kinesa! Såklart du får en lektion i bloggdesign. Jag lånar generöst ut min privata kreatör Torgnysdotter.

li.te sa...

Kul att se dig utvikt med pälsängrar som alibi för detta:-)

Unknown sa...

Avundsjuk sitter jag i obygden och vill också vara med på bloggdesignar kurs. En dag får jag masa mig upp till huvudstaden och kanske njuta av ert sällskap =0)

michanek sa...

jamensåklartduska! Ingen är mer välkommen än du!Vi spar lite bloggtapet och Html-tagg åt dig.

Rasande Rose sa...

Jag hade en kasse kvar sen flyttade och när jag häromdagen öppnade den hade mal förökat sig i den.
Jag läste då på nätet att man kunde lägga cederträ i garderoben som inte dom och annan ohyra tyckte om.
Annars kan jag skicka en påse lavendel av min egen odling;)

TORGNYSDOTTER sa...

får jag fråga: skulle du bli gladare om du hade kvinnor i garderoben och ängrar på tv?
Eller är skillnaden marginell?

Det bästa vore om fru lytén kunde masa sig iväg till annicas 40-årsfest på fredag. Sprit är roligare än html, ska gudarna veta.

Annika sa...

Ev har ängrar kanske gjort lumpen -där små pojkar lär sig att anfall är bästa försvar...
Och till mitt försvar att det är rätt många Annikor att hålla reda på - om den på fredagsfestfyllande är den som jag träffade i ökenland - ta med ett grattis till henne...från hennes namne.

michanek sa...

Rasande:
Cederträ? Var kan man hitta ett sådant? Måste man fara till Amerika för att utrota ängrarna?
Td. Din tanke är god. Men det kommer an på storleken. Lite roliga och livliga kvinnor i pälsängerformat skulle vara uppfriskande i garderoben.
Annika: Nej, det kryllar ju av er! Det är inte hon som har kalas. Däremot kan jag gratta henne ändå, hon fyller på måndag.

Rasande Rose sa...

Hmm jag hoppas vid andarna att man inte behöver hugga sitt eget cederträ för att kunna stoppa i garderoben.
Nä det finns säkert någonstans o handla om man är villig o betala:)

Anonym sa...

Jojo män och ängrar i mängder=mängrar.
Männen vet jag föga om men ängrarna måste tvättas i sextio grader med plagg och gärna tumlas, ömtåliga plagg in i frys ett par dygn. Snabba chocker. Mörker, damm, trä, loppisgrejer/kläder, öppna fönster och utomhusväxter inne undvikes. De sprids via ventilationstrummor, trälister. En honskalbagge( honbagge(!) ) flyger in lägger ägg som blir larver som i sin tur tuggar igenom allt extra allt för att få det de behöver. Jag vet.Trodde länge att larverna var till slut så varm och fin och blev likt en äggkläckningsmaskin. Uäääh. Torka blött på hyllor, vädra och skaka kläder på vacker balkong, ta Raidspray , plocka ofta om i skåpen då de ogillar aktivitet bland kläderna. Min erfarenhet att med den stora mängden ängrar var att Anticimex den enda trösten till slut trots slit med att packa ner och upp allt ur skåpen före och efter bugbusten. Pwew. / Canalettaren

Anonym sa...

kompletterar och infogar till ovanstående långa post- traumatiska inlägg: ( jag trodde länge .att larverna var silverfiskar med pigment och dammsugaren var till slut så varm...)/ C-o

Anonym sa...

Kram gumman forsokte ringa nar jag var hemma men blev val skrinad. FAst du kande ju inte igen numrena forstas.
Nar ska du komma hit igen da?
Fina bilder.
KRAM

michanek sa...

Tack för alla råd, Canaletto du skulle kunna doktorera på pälsängrar! Men jag orkar inte hålla på så där omsorsfullt, är en loppig slarva i mig själv, vilket kanske är föga överraskande i sammanhanget. Istället har jag beslutat mig för att riva hela klädkammaren. En händig pre-ingift-släkting Ska komma och hugga. Visar bild sen.

Anonym sa...

Bygg in i rostfritt eller aluminium så e re bara å spola a mellan varven. / Canaletto a k a dr Änger Ångest slarvat osså.