söndag 24 augusti 2008

En brudklännings öde


En av mina godare vanor är att sätta grannar i arbete. Medan en av dem höll på att spackla mitt sovrumstak, ryckte jag tag i en annan, nyinflyttad och enligt ryktet bilburen. Hon fick förmånen att köra min tv till en container där hon förut bodde. Tv:n var tjock och tung, hon fick ta i ordentligt, men som hon var frisk och sund klarade hon det galant. Det gladde mig.
Mitt bland all bråte skådades en brudklänning, inplastad av omsorg och i den finaste siden. Alltså, sådana kan vandra vidare bland brudar och säljas skitdyrt. Varför kastar man den i en container?
Jag misstänker att det kan vara känslor inblandade, sådana kan få det ekonomiska sinnet ur balans. Jag ser framför mig hur en rival störtar in i sängkammaren och ilar iväg med klänningen dagen innan bröllopet. Eller att paret blivit osams och kastar klänningen i affekt och jävulskap. Och sedan blir vänner igen, försonas och tar en romantisk vandring till containern. Men då finns ingen klänning där längre. För grannen tog den och ska sy kuddar av den.
Själv tiggde jag till mig hennes tv.

10 kommentarer:

Colette van Luik sa...

Återvinning.
Det ligger i tiden.

my sa...

Fick du en TV för att hon åkte och slängde din gamla? Snäll granne må jag säga.
Min granntant säger mest till oss att ta in tidningen, den stör tydligen i sitt ställ kl. 10 på lördagar.

TORGNYSDOTTER sa...

dina grannar är oerhört intressanta, hjälpsamma och bra att gifta bort! Fan de förtjänar nästan ett eget inlägg!

michanek sa...

My: Du borde flytta hit. Grannen ska montera tv:n också på väggen. Tänka sig vilken användbar människa som flyttar in i mitt hus. Det måste vara guds vilja.


Torgny: Jamenvisst. Det är ju samma granne som vi ska gifta bort som hittade klänningen. Det måste för bövelen vara ett tecken. Jag måste stoppa henne innan hon klipper kuddar. Då vet man inte hur det kan slå...

Annika sa...

...recyclade en korgstol till kollo igår. Säger inte nej till en recyclad montör heller - skicka genast hit när du brukat klart!

TORGNYSDOTTER sa...

men gud va bra! Vi behövde så att säga bara vara med i igångsättningsfasen!?
Kan vi ta arvode ändå?

Anonym sa...

Så min tilltänkta har hittat lämplig klädsel inför det som komma skall. Att det dessutom gjordes under uppsikt av ödet gör att jag mer och mer börjar tro på oss, som konstellation. Blir nog aktuellt med arvode ändå!

michanek sa...

TD: Så klart det kostar!
Benny: Ibland är ödet lite trögfattat. Nu slår det till av hjärtans lust. Fan vad kul! Det är bara en grej som jag vet att hon kräver och där hoppas jag att du är med. Hennes män måste kunna spackla. Kan du? *Lite skraj och behöver stålar*

Anonym sa...

Vilken underbar story att fundera på i ett badkar med tassar på. Tror brudklänning kan vara missriktad stöldkupp. Den s a s kom med av bara farten i damkonfektionsstölden. Beslaget är emellertid ett fynd./ Canleto

michanek sa...

Canaleto! Så briljant. Så klart det är stöldkupp. Brudklänningen känns lätt igen och svår att sälja. Det här kan bli en thriller som stilla växer fram i karet! Tack