onsdag 11 juli 2007

Utan storstrut – utan stor trut.


När jag var barn och for på utflykt med mina kompisars familjer,
förmanades jag av min far:
- OM de bjuder dig på glass, så FÅR du inte ta storstrut.
Med detta lärde jag mig att ligga lite lågt.
Få saker kan hänga med genom livet som en utebliven storstrut.
Kollade panelen på tv i fredags.
Debatt om varför kvinnor tjänar mindre och har lägre befattningar,
trots att deras betyg är högre och utbildningen längre.
En organisationskonsult tog till orda.
(Fråga mig inte vad en sådan gör, men enligt egen utsago är han en hejare på att anställa folk.)
Utbildning är inte så viktigt längre, berättade han.
Det är ”andra saker” man går på.
Sedan dess har jag funderat över vilka ”andra saker” män har.
Det kan knappast vara lumpen,
militärtjänst känns lika föråldrat som min fostran.
Panelen talade om vikten att kräva och vara socialt kompetent.
Såklart, tänkte jag.
Man ska inte be om ursäkt för sig och samspel med andra är ju väsentligt av bara den.
Men strax gick det upp för mig att jag missförstått alltihop.
Social kompetens handlade paradoxalt nog om egenkärlek.
Det var skrytet i sig man ville åt.
Det gällde att lära sig smickra och slingra sig undan obehag.
Samt nära en svullen självbild.
I känslosammanhang kallas det psykopati.
Det är sådana medarbetare företagen vill ha
och säkert vet de sitt eget bästa.
Men som medborgare tycker jag det känns oroväckande.
Det viktiga är inte att vi är duktiga,
Utan att vi kan säga att vi är duktiga.
Vi bör härmed uppmana unga flickor att strunta i mossig bildning,
och istället investera i kursen ”Nå framgång – Nu!”
Samt lära sig sina goda och dåliga sidor utantill i artikeln ”Så får du jobbet du vill ha”.
Sedan är det bara att sitta och rapa unisona slugheter på intervjuerna.
Kan man inte bli förlägen för mindre?
Själv känner jag mig hyfsat socialt kompetent med mina mått mätt,
åker fortfarande ofta på utflykt med folk.
Ingen har ännu fått bjuda mig på storstrut.
Särskilt framgångsrik har jag dock aldrig blivit.

3 kommentarer:

Sophie Sölveborn sa...

Beatrix/torgnysdotter uppmanade mig (med flera utropstecken) att besöka din blogg. Nu förstår jag varför. Tack för att du sätter ord på det som behöver sättas ord på.
/ Sophie (som på sin höjd lät sig bjudas på Top hat, men som suktade efter Tip top eller Daimstrut...

michanek sa...

Hej Sofie
Himla tur att det inte fanns Daimstrut när jag var liten.
Tveksamt om jag hade fixat den frestelsen...
C

TORGNYSDOTTER sa...

Exakt. Låt oss önska att idegaard (för det är väl honom du avser...?) återföds som dotter i en familj med låginkomst mor och medelinkomst far med låg utbildning. Med generna ger jag honom/henne stark önskan om självförverkligande, utbildning och förändringsarbete. I min fantasi utrustar jag henne även med intelligens och ett mediokert yttre *ler belåtet*. Bonne chance, Thomasina!