fredag 6 juli 2007

Undringar

Skulle vilja dela med mig av några funderingar som blivit obesvarade genom åren:

1. Kineserna har ett tecken för varje ord. Hur stora är deras datorer?

2. Att trampa i hundbajs är förbannat äckligt. Men om det skulle gå upp för dig att det var människobajs vore det rent ut sagt outhärdligt. Varför är det värre?

3. Om kronprinsessan Victoria av någon anledning skulle gifta sig med brittiske prins William. Var skulle de bo? Vem skulle ge upp sitt jobb?

4. Varför har man monterat en stålskena mellan hjulen på herrcyklar?

Tacksam för svar.

5 kommentarer:

pudeln sa...

Angående fråga 4:
Ramen är en imponerande fallos, hård o glansig, vilken har till uppgift att få den manliga delen av befolkningen att känna sig extra hotta vid en cykeltur. Cykelhjälm förtar till viss del känslan.

Anonym sa...

Försökar så gott jag kan inställsamt bidra.
Fråga 1. Lurigt. redan som 7-åring hörde jag att man måste kunna 2000 tecken för att föra ett normalt samtal per brev. Beställa kronärtskocka på pizzan kan du alltså inte göra förräns du är 65.
Inget svar alltså.
Fråga 2. Trampa i hundbajs är en olycka. Trampa i mäniskobajs rent klantigt. Och var har du varit???
Fråga 3. William har nog svårt att finna intresse i en ordblind prinsessa. Men vem vet? Verkar dock tröttsamt att rida på friarstråt på vit springare över Engelska kanalen. I deras jävla tunnel också.
Fråga 4. En märklig kvarleva sen damsadeln. Ansågs direkt olämpligt att rida "bredbent". Men vad det egentligen har med cykel att göra? Troligtvis att herrcykelsramen (mer stadig än damramen) gör att kjolen som kvinnor bar (vart tvungna) låg uppe på då. Tänk att ligga i 30-talets skåne längs vägkanten och titta på mamelucker. Det var bättre förr. "-jag har bott vid en landsväg, i hela mitt liv..."

Anonym sa...

#ler#
japaner och kineser använder i princip samma typ av tangentbord som vi, men de använder skiftknappar (som tydligen är fler till antalet) flitigt. Mitt jobb är ju att snygga till bokstäver och göra dem läsvänliga... hade en elev som läste japanska... å då passade jag på att fråga honom. Eftersom jag precis som du undrat.Joråsåatte / My

michanek sa...

Tack My.
Fler elevtyper åt folket.
Kan du leta rätt på någon cykelhandlare, någon kungaättling och... tja.
I så fall kan vi gå vidare i livet som visare individer.
C

Anonym sa...

En sanning med modifikation tror jag. Det vi uppfattar som ett ord kan för dem vara något annat.

De två tecknen för HOT och MÖJLIGHET tror jag, är tillsammans tecknen för det svenska ordet kris.

Så allt är nog väldigt relativt.