torsdag 12 juli 2007

Muslim i porslin






Margareta har konverterat till islam.
Omvändningen skedde i går när Liza kom inklivandes i hallen.
- Varsågod, sa hon och viftade med ett grönt stycke tyg.
Först såg jag inte att det var en dock-burka.
- Mamma är hemma på semester från sitt jobb i Afghanistan, sa Liza
Hon köpte med sig lite gåvor.
Vi tittade båda på Margareta, så skyddslös i sin ålderstigna vagn.
- Stackars Margareta, ynkade Liza och såg plötsligt beklämd ut.
- Hon vänjer sig, sa jag. Snart kommer hon känna sig naken utan.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Beklämmande såklart för Margaretha men mest för mig själv då jag funderar på hur det kommer att kännas att ha stränga Margaretha som övervakar på eftersläckningarna. Hallonsaft och Islams motsvarighet på pärleporten spelad av mullan himself känns lite väl exotiskt...

Anonym sa...

PS. Nu har nog Margaretha förstått att det var dumt att gapa efter Storstrut i tid och otid.....DS

Anonym sa...

Skulle väl inte varit så fel om inte det passat så illa med grönt. För övrigt tror jag att det var en burka av normalstorlek som inte passade att tvättas i 60 grader. Kan dessa barnarbetare i Afghanistan inte hålla högre kvalitet? Inte undra på att Kineserna nu med förvåning syr även dessa.

pudeln sa...

Förstackars Margareta är det nog inte så stor skillnad med burkan. Hon har redan vant sig vid kvinnoförtryckande attribut som: snörliv, korsett, kjol som det ej går att fara fram i, lockar som det tar minst tre timmar att göra. Hon har vant sig vid att sitta där i koketta vagnen och se snygg ut dag ut och dag in.Möjligen skyddar burkan något mot cigarettrök och rödvinsstänk. Alltid någon fördel.

michanek sa...

Du har helt rätt pudeln, men Margareta är fortfarande klädd i sin forna kläder under burkan. Bara jag kan se dem.
Fast det är trots allt jag som äger henne.
C

Sofia Eriksson sa...

Vilken söt burka! Även om jag tycker att burkor är onödiga och att slöja räcker gott och väl (ja, om man ska följa koranen vill säga), så var denna dockburka helt bedårande söt.

Vad härligt du skriver! Jag hittade hit genom Annika.