söndag 22 juni 2008

Du gode tid





Det är här jag bor nu, i Bruna villan på Ljugarn. Friden är här också, det var länge sedan sist. Här finns vidder av tid till korsord, flanering och slummer, för lokalt ystad ost, grillat och cheesecake med jordgubbar.

I går, under en vandring längs kusten, fick vi en insikt: Tur att det finns så många olika sorters hjärnor. Om alla skulle ha identiska hjärnor med Annika och mig skulle allt bli till ett spektakel. Bara det här med vatten. Vi skulle aldrig kommit på att det fanns sötvatten under marken och börja borra. Det skulle inte finnas några borrar heller för den delen. Vi skulle inte ens fatta hur man gjorde upp eld och hjulet vore bara att glömma. Erik och Micke tröstade oss med att vi nog skulle lyckas om vi var tvungna. Vi vet att de har fel.

Hädanefter lovar jag att bli ödmjuk inför andra hjärnsorter. Tycker ändå att det var en djärv satsning av gud, eller vem som nu var ansvarig, att sätta in människor här. Eller gick de grundkursen i ett varmare land och flyttade hit på ett senare stadium? Var bodde stenåldersfolket egentligen?

Själv är jag glad över att komma sent och sätta mig vid dukat bord.

9 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

najs! Det e du värd!
Happy miss summer!

Colette van Luik sa...

Låter så skönt och mysigt.
Och katten Ramses, vilken kille, honom får du gärna ta med hem, tack.

li.te sa...

Tur ni har en vän av den andra hjärnsorten dårà!
Åh vilken skön semester ni har.

Annika sa...

Cheeeses - härligt place..å grattis i efterskott

Udda Persson sa...

Härligt! Snart blir det tårta och vin i Graneberg också va? Håll undan migrän/urinvägsinfektioner blindtarmsinflammationer också för den delen.

Anonym sa...

Ja den som kom på människans unika konstruktion måste varit fantasifull och modig. Ingen fulldtändig likhetskvalitet utovades men absolut variationskvalitet. Minimumvariation är enligt Gardner de sju (nio) intelligenserna..hm sen har vi ju begrepp som hjärnkoll och hjärnsläpp...jättegärna hjärna...
släpper det nu....
Skön sommar
ö
canal1o

Anonym sa...

Vilket fantastiskt vackert hus. Med grönskan mot väggen och den fina verandan. Ser nästan engelskt ut va? Här kan ju Michanekmanicken uppenbart skriva en spännande deckare kanske när skymningen kommer. Någon har ju uppenbart strypt katten på bild. Ser framför mig hur jakten på mördaren går längs vattnet på karga klippor och i gles skog. Vansinnigt spännande. Ha det fint.

michanek sa...

Hej alla kommentatorer. Jag satt på trappan varje morgon och när folk passerade, lade jag till med ägarinneminen. Den är högnäst men ändå avspänd. Ibland gick jag upp och pillade med rosorna. Ljugarn skulle vara en alldeles förträfflig plats för en deckare. Dessvärre har fler kommit på idén med Gotland som mördarlandskap. Och jag vill ju aldrig vara som alla andra. Men vad sägs om en ruskig intrig på ett All inclusivehotell i Icemeler? Jag får se vad jag har i bagaget när jag kommer hem! Ha det gott alla!!

Anonym sa...

lägg inte ut bilder på vårt hus tack