torsdag 5 juni 2008

Gammal kvinna söker gammalt dasslock

Vad trött man kan bli på toalettlock.
Jag är på jakt efter ett sådant där gammalt, tungt, matt, kolsvart som fanns när man var barn - åtminstone jag. Hade man alltför bråttom att stänga igen efter sig kunde det bli en spricka rakt över.
Sådana görs inte längre, men kanske kan man hitta ett gammalt? Går säkert bra om man känner till vad materialet heter. Jag googlar omkring med de få ledtrådar jag har, men det lyckas inte. Är det någon som kan namnet på detta material?
I dag har jag födelsedag, men där lägger jag locket på. Vill inte gärna grotta omkring i den. Men nu har jag suttit fem minuter och undrat om jag ska istället ska länka er vidare till Torgnysdotter Kanske tycker folk att jag är väl självgod, tänkte jag först. Men sen kom jag på att det är jag värd!

16 kommentarer:

Go:ran sa...

på första frågan svarar jag: bakelit
och som en hälsning på dagen säger jag, h

Rasande Rose sa...

Är det inte bakelit? Precis som dom gamla telefonerna:) Vi hade en sån och lekte med när vi va små min bror och jag :)

michanek sa...

Tack, bakelit leder nu stort. Jag litar på publiken.
Och Göran sänder dig det varmaste h tillbaka!

Rasande Rose sa...

grattis också givetivis:) (det är bra om man läser hela inlägget innan man rusar iväg)

Colette van Luik sa...

Du är alltid värd det bästa, babe.
GRATTIS!

men eller hur sa...

Grattis på födelsedagen!!!

Anonym sa...

Smyger in ett väldigt tyst grattis, ett som går att ignorera om man känner för att leva i förnekelse. Isf kan vi prata om vädret. Det är ju varmt.

my sa...

Vare sig vädret är varmt eller kallt... GRATTIS söta du! Och jo, det är bakelit. Bergsäkert.
Historik: Bakelit är föregångaren till plast. På 60-talet hade min familj en stationär, svart bakelittelefon. Den ramlade i golvet och gick i kras.

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingela sa...

Stort grattis !
Minns en natt i vitabergsparken då du fyllde år och vi öppnade ölen med tänderna, kissade i buskarna och hade korksskruv till vinet, lyssnade på Ulf lundell, grät över förlorade drömmar och plnerade vår framtid...

michanek sa...

Tack för alla grattis!!
Och Ingela, vad sorgligt och längesenigt allting känns. Gråta över förlorade drömmar kunde man unna sig i ungdomen. Förut hade jag födelsedagsångest, i dag känns det ändå ganska gott att fylla år, det är inte alla som får göra det så många gånger.

Anonym sa...

Heeej och grattis i efterskott.
Säger till de som undrar hur det känns att fylla år efter fyrtio. Det känns fint och förmånligt och att med lite tur och med tiden blir den undrande lika gammal som jag är nu. Hälsa och vänner.
Bakelittips toasitsar och badrumsskåp och extra allt för några hundralappar styck kolla www.allaannonser.se
/ Canalett o med två svarta samlar-bakelittelefoner utan sladd från LM Ericsson.

michanek sa...

Tack Canaletto. Det fanns inga lock inne just nu, men jag ska gå in regelbundet och kolla. (Eller locka som jag sa som tonåring)

Anonym sa...

-O-0-
U
( (____))

Anonym sa...

..stämmer in i alla grattis. Vem förtjänar mer uppskattning än söderbruttan Michaneck? Men jag kan inte sluta att tänka på mitt toabesök 1974. Jag vet att det var det för det har far skrivet på diabildsasken. Södra frankrike. mamma har lärt oss pojkar att sitta ned å kissa. Men vad hjälper lite utlagt papper runt ringen när det saknas lock? Bakelitlock? Ansträngd och kyld kissar jag sittandes och tycker frankrike är efterblivet. Jag hade liksom inte upptäckt maten ännu utan levde på brieost och gifflar. Eller hur nu långt min veckopeng klarade sig. Toasitsar behövs.

Anonym sa...

Företaget Kandre har en hyfsat lik variant i svart plast, som inte spricker men har den trevliga tyngden man saknar hos de tunna plastlock som medföljer toan. Kanske en aning blankare än bakelitoriginalet
Irène