söndag 1 juni 2008

Varför finns det?

Jag har köpt en ny dammsugare och man vill ju ha det fint omkring sig så i går bestämde jag mig för en liten städstund. Men spruttet uteblev. Man fick liksom ta bort borsten (heter det borste, det där rektangulära längst ner?) och trycka stålröret exakt över dammtussen för att den stillsamt skulle singla in. Jag blev ledsen förstås och tänkte kånka tillbaka åbäket till affären, men just då såg jag en liten rundad sak på maskinen och snurrade man där sög det av bara fan.
Slutsats: Man kan välja mellan slö och effektiv sugning. Varför det liksom? När föredrar man den slöa?
Ytterligare en frågeställning har seglat upp under senare tid. På min dator står det: Ladda html för långsamma uppkopplingar.
Är det någon som vill ha långsam uppkoppling? Finns det folk som föredrar att sitta och stirra koncentrerat när den gröna randen långsamt växer till i rektangeln och ordet Klar kommer upp på skärmen?

9 kommentarer:

my sa...

Manicker och maskiner, det må vara datorer, kaffebryggare eller fjärrkontroller. Aldrig funkar det som man vill!
Tror du inte att det betyder liksom tvärtom? Om man har en långsam uppkoppling kan man ladda ner HTML för att få det att gå snabbare? Nä, jag vet inte men jag tror det.

michanek sa...

Så är det kanske... tvärtomfilosofin tillämpas iaf på shampon. Jag köpte ett för lockigt hår här om dagen och fick spikrakt och förpubertetselektriskt. Då upplyste Anna-Sara mig om att det var helt i sin ordning. För de flesta vill bli av med lockarna (?). Som den där gamla Hassangrejen när han ringer affären och klagar på att han fick shampo för mjäll när han egentligen var ute efter shampo mot mjäll.

Go:ran sa...

är det en ny dammsugare så kanske det går att koppla upp den mot www och ladda ner ett annat och snabbare dammsugarprogram. Det finns en massa freeware, software och dustware out there

Anonym sa...

Nej Göran... Det måste vara "down there" om det ska funka.... Hör själv..skiten (dammet ) ska neeeer i "påsen som inte finns någonstans att köpa". Annars kan du pröva att vända allt "motsols" om du inte har nåt för dig..gammal beprövad teknik..
ingela

Anonym sa...

Slow Micha in Slow City

Anonym sa...

Det där rektangulära därnere heter sugmunstycke.
Sen suger man väl upp och in, Sen måste man tömma påsen om man inte köpt en påslös eller central. Min supersug inköpt på Classe O. funkade inget vidare trots turbovred.
Canal1o

li.te sa...

Internt: Kanske slöare uppsugning är på sin plats om man har sina diamanter strödda över golvet...

michanek sa...

Naturligtvis. Den var inställd på diamantläge. Ang. datorn. Den går långsamt och nu har jag att välja mellan att ladda vanlig html eller standard html. För mig låter det som samma sak. De som petar ihop sådana här dataprogram borde skaffa sig en hederlig ordlista.
Osökt kom jag att tänka på en lapp i trappen till ett invandrartätt studenthus i Flogsta i Uppsala under 80-talet: Damsugare säljes pga flytning.

Anonym sa...

Är det när du sätter på datorn eller din browser? För något liknande står det nuförtiden i min mail, kanske både i hotmail och gmail. Fast på engelska då. Vilket jag tolkar att det sättet, det flashiga de börjat använda sig av, kräver lite mer och om man inte har så snabbt internet, vilket de flesta har nuförtiden, så kan man ta den enklare varianten.

Om det kommer flytningar borde man väl inte sälja den som suger på damen? Det är väl då den behövs som bäst kan man tycka!