torsdag 29 maj 2008

Den är här nu.

Tre dagar skulle det ta, sa balkongfirman när jag först kontaktade den. Det har gått tre månader. Med slipdamm i öron och hals, spännpapp längs hela våningen och mot slutet en konstruktion där man som sömngångare snart skulle få vila vågrätt för all framtid.
Dörrarna kom först och golvet för 10 dagar sedan, men inget räcke dök upp. Räckena räckte inte till mig. Grannar fick, men inte jag. Det uppdagades att gubbarna hade tappat mina nycklar, fick ringa låssmed och byta lås. Under tiden försvann på oklart sätt mitt räcke. Tar låssmeder betalt i staket?
I går skickade jag ett mail till balkongfirman. Jag vill inte direkt kalla mig hotfull, men jag var tydlig. I dag stod balkongen för dörren. Vilken fröjd!
Folk har inte sagt något rakt ut, men jag har sett deras blickar. De drömmer sig liksom bort när jag så frimodigt och glatt babblar pelargonfärger och fällstolsben. Jag vet vad de tänker; att jag borde skaffa mig ett liv. Nu har jag skaffat ett balkongliv. Och jag lovar att inte tjata mer.
Iallafall inte om balkonger.

10 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

åh, nej, inte den tydliga rösten! Jag skakar i benen trots att jag inte var inblandad!
Sjukskriv dig hela nästa vecka, jag kommer med vin!
Sahalanderska sammanträder på balkongen.

Colette van Luik sa...

Jag är sååå avis.
Det blev otroligt fint!
Kommer och våldgästar dig frekvent i sommar.

Anonym sa...

Ah - frihetens kvadratmeter! Kommer med vörnad att framgent inta konstruktionen med bärs. Många bärs, massa bärs...

michanek sa...

Td: Jag ska ha en balkonglektion om att tala tydligt. Kunskapen ska du sedan använda på ert bostadsrättsmöte i juni.
Colette och Annika:
Jag sitter uppnosig mot solen och inväntar er.

my sa...

Åh, vilken fröjd för kropp och själ!
Grattis till det nya utelivet!

Anonym sa...

Balkong i vilket väderstreck. Fantastiskt vacker bild.
Där kan du leva som en äkta Balkonetta / canaletta

Anonym sa...

Vadåå, drack inte " dina " hantverkare upp allt vin och sprit? Det gjorde de hos oss då göran och jag fixade taket i Båstad. De hade myyyyst, druckit upp all sprit, sovit i miiiin säng. Det var som "guldlock och de tre björnarna" ; " vem har sovit i min säng?", Vem har suttit på min stol, och vem har druckit ur min spriiiiit? Joo , det var de tre mysiga "män från öststater".
Ingela

michanek sa...

Den där Guldlock, hon kan minsann dyka upp i de mest märkliga skepnader. Jag hade det på känn redan från början, därför såg jag till att huset var utsupet när de kom.

Anonym sa...

Just sköna lirare. Utsöpna snopna. / Canalett

egoistiska egon sa...

härligt med balkong! var med om ett balkongbygge i min förra lägenhet precis innan jag flyttade förra året. ett jävla ståhej innan de blev klara. när de väl blev klara var jag rädd för att gå ut på balkongen, kändes som att stå i luften. lika bra att jag flyttade med andra ord.