onsdag 9 januari 2008

Hårets rötter?



I dag har jag varit och snyggat till mig på frisörskola. Medan eleven höll på med mitt hår, hade jag fri utsikt över nybörjarna som fick hålla sig till försöksdockor.
- Är det riktigt hår? undrade jag.
- Jaja, det måste vi ha. Det går inte att köra med konstfiber om man ska lära sig ordentligt.
- Var kommer det ifrån?
- Ja du, vet faktiskt inte. Det importeras från något annat land.
När jag var si så där 11 år, gick det skräckhistorier om en hårtjuvliga som härjade i spöktunnlar och biosalonger. De satt bakom en i mörkret och lurade på svall. När det var som läskigast och alla vrålade som värst, kom saxen fram. För det var så ondskefullt uttänkt att om man upptäckte vad som hände, skulle ingen lägga märke till ens skrik.
Jag nojade på det där, spanade misstänksamt in raden bakom och höll mina elektriska testar i knuten näve när jag vistades bland okända i mörker.
Nu härjar inga ligor längre, svenskarna kan vara trygga på nöjesfälten.
Eleverna på frisörskolan klippte och rakade, stråna yrde och högade ihop sig. Kanske bättre ändå att sälja sitt hår än att sälja sin kropp, tänkte jag. Fast det ena behöver nog inte utesluta det andra? Man väljer kanske inte inriktning direkt.
Håret växer cirka 1 dm om året och här står 15 stycken och friserar varsin hårig skalle.
Varje dag.
Med lite matematik räknade jag ut att håret måste vara billigt i inköp. Kan någon hjälpa mig med det här? Varifrån kommer allt hår? Vems är det och hur går det till?
Svar mottages tacksamt.

15 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

när jag gjorde extensions fick jag veta att det "bästa" håret var indiskt. De dyra proffsiga förlängarna använde indiskt. Allt annat var billigt skräp. Varför vet jag inte riktigt, men om du vill kan jag försöka gå till botten med detta.

Fan va mycket rykten det gick när man var barn och tonåring. Om stort och smått. Jag är fortfarande paniskt rädd att besöka stadsskogen i uppsala emedan initierad källa 1985 uppgav att "galna psykopater" spänt upp pianotråd mellan träden. Kom man cyklande i full fart så...
Vissa kortväxta personer sas ha klarat sig. Tydligen var det inte bättre förr.

michanek sa...

Det var mycket rysligt förr. På min tid hette psykopaten Svarta damen och bodde på Skomakarberget i Uppsala. Och har hon inte flyttat, så bor hon där än...
Men pianotråd? Var sitter den? På riktigt alltså.

Sophie Sölveborn sa...

...själv satt jag vid bassängkanten i 20 långa minuter efter mellis på fritids. För på nittiotalet kunde man drunkna om man åt och sen badade direkt.

sen hände det visst nåt.

Ungar flyter väl bättre nuförtiden, eller inte vet jag.

På fyrishov slängdes det rakblad i vattenrutchbanan och i parken vid vasahuset var det en dåre som bakade in rakblad i köttbullar.

så växte jag upp.
/ årgång 1982.

Sophie Sölveborn sa...

nu lät det som att mitt fritids, nypan, hade egen bassäng - men jag menade ju när vi var på badhuset.

jue.

Rasande Rose sa...

Jag såg en engelsk dokumentär om att hår till förlängning kommer från Indien. Vissa kvinnor rakade av håret som offer till gudarna, då stod "hår-pimparna" där och gjorde det för att dom skulle få så fint hår som möjligt eller betalde dom barn som springer runt till kvinnorna och samlar in vad dom hittar i deras hårborstar.Senare går det till kvnnor som reder ut det i farliga miljöer för en spottstyver om dagen. Sen går det det till mansfabriken där det kammas ytterligare och färgas. Skickas till I-länderna där vi lägger flera tusen kronor på att sätta in nån annans döda hår i vårt. (jag är inte alls sarkastisk;)
Kanske är samma sak med dockorna hos frisören. Dyrt är det ju säkert inte. Tror kvinnorna typ fick 3 SEK om da´n för att sitta och kamma ut hårbollarna.

TORGNYSDOTTER sa...

nu tycker jag att anna förde in spåret på politisk korrekthet lite för hårt. Jag mår inte alls bra av tanken på hårlösa kvinnor i hemska miljöer för min skull.
Jag väljer att ignorera.

Kan vi inte prata om gamla sköna rykten istället?
Än i dag vet jag inte vad pianotråd är, men enligt ryktet var den så tunn att den inte syntes och så vass att den dekapiterade.
Läskigt va?

michanek sa...

Sophiedear:
På min tid dog man inte direkt, man fick något mindre odramatiskt nöja sig med kramp. En myt som lever kvar än i dag bland icke upplyst folk.
Anna:
Tack för svar. Det var just sanningen jag var ute efter.
Torgnysdotter:
Kan man inte bara få vara glad i sin frisyr? Nej då. Verkligheten bör avskaffas. Vi pratar pianotrådar istället. De verkar förresten vara användbara i skalperingssammanhang...

li.te sa...

Läskigt oxå med alla hepatit smittade narkomaner som tvättar sina sprutor i stadens plaskdammar. Ve det barnet som doppar fötterna där...
När mamma gjorde peruker kom håret från Indien och det sas att håragenter snokade omkring på landsbyggden och betalade kvinnorna för att få klippa dem deras aldrig tidigare barberade svall.
Rykte som gick på arbetsplatsen (mammas) var att håret kom från ställen i Tyskland typ 3blinka. Alla vuxna visste att detta var ett rykte men vi barn ryste med ståpäls framför perukstocken när vi prövade vårt mod genom att våga röra vi håret..

men eller hur sa...

Om jag inte missminner mig så används pianotråd i Cape Fear på ett inte så trevligt sätt.

Anonym sa...

I Västerviksområdet i somras var det ett (piano?)tråd-fall mellan två träd, en kvinna just på cykel som ramlade och skadade sig. Det stod i tidningsartikeln att hon inte fått tråden på halsen "som tur var" typ. Obehagligt som fan!

michanek sa...

Johanna:
Kan inte minnas pianotråden, inte handlingen heller. Men fantasin är fullt aktiverad.
Elfving:
Herregud, här gick jag och smågottade mig åt gamla tokiga rykten!

Rasande Rose sa...

Torgnysdotter: Jag ber om ursäkt om jag fick dej att må dåligt. Det var inte alls min mening. Upp till var och en vad man gör med sitt hår men efter den kunde inte jag iallafall.

Ang pianotråden så har jag också hört det där men vet inte sanningshalten. Vet dock att det fanns ett fall i min hemstad där det va några som spänt upp en tråd mellan två broräcken men minnet sviker hurvida det va någon som råkade ut för det.
Jag såg dock Mythbusters göra ett liknande expriment fast det rörde en takfläkt(sån vanlig som finns i ...eh..några hem)
Den högg då rakt inte av några huvuden iallafall inte för ens dom bytte ut bladen mot stålblad.
Men en riktig pianotråd är ju typ en vajeraktig....hmmm

Anonym sa...

rasande rose: Men jag läste't med egna ögon i VästerviksTidningen alltså. Fast ok en vajeraktig tråd var det nog inte, det stod bara "tråd" vad jag minns. Mellan två träd. Men de måste ju fått idén till det nånstans ifrån...

michanek sa...

Intressanta kommentarer. Man börjar med ett frisörfrisök och hamnar bland pianotrådar. Men var på pianot sitter trådarna? Är det någon typ av strängar som sitter från tangenterna och som ger ifrån sig själva tonerna? Har aldrig undersökt ett piano från insidan.

Rasande Rose sa...

pianotangenterna fortsätter bak som långa "pinnar" var på det sitter en liten klubba gjord av..filt tror jag... som slår på en sträng som går uppifrån och ner. dessa är av olika tjocklekar varpå det blir dovare eller ljusare ton. Men lyfter man på locket på ett piano ser det ut som en harpa nästan..med små klubbor framför. Låter helt...bisarrt men så e det.
*Spelat piano i min ungdom*
Dock står det kvar hos mina föräldrar :(

Oh Elfving: Jag tror dej:)