fredag 11 januari 2008

Vid sina sunda vätskor (Upplösningen)


Gott folk. Jag är på lekhumör och tänkte utmana er i frågesport.
Frågan är: Vad dricker Ewa på personalfestens julbord?

5 poäng:
Denna snaps är ovanlig på julbord, utan vetenskaplig undersökning, skulle jag kunna säga att den aldrig har druckits på något julbord någonsin.

4 poäng:
Denna shot har med säkerhet aldrig intagits till fest över huvud taget, fast den har med huvudet att göra.

3 poäng:
Trots sin sällsynthet, äger vi den alla.

2 poäng:
Jag vet att den finns, men jag har aldrig sett den.

1 poäng:
Den första delen av ordet finns inbakat i Miss A:s senaste inlägg, den andra delen i Sousseannikas.

And the winner is…
Herregud, nu är det jag som har huvudbry! I går kväll vid 19-tiden var jag övertygad om att Miss A hade vunnit för sitt svar; hjärnvätska. Samt att Sousseannika hamnade som god tvåa med sin spinalvätska. Var lite tveksam där, slog upp och hade mig så fort jag fått budet om spinalvätskan. Den finns i ryggmärgen, fick jag veta och var därför inte helt rätt. Trodde jag först. Men efter en sista kontroll i går visade det sig att spinalvätska finns både i hjärnan och ryggmärgen. Möjligen är hjärnvätska och spinalvätska samma sak? Känner mig som en okunnig domare på farligt vatten. En sak är dock klar: Priset gick till Norrland. Vad önskar ni er?
Dags att leverera historien:
Ewas arbetskamrat hade en tid gått omkring med rinnig näsa för att inte säga kran, för nu talar vi inte om droppar, utan rännil. Det visade sig så småningom att hon hade hjärnhinneinflammation och då kan hjärnvätskan ta vägen ut via ena näsborren. På julmiddagen lutade sig kollegan över snapsglaset, fyllde upp det och bjöd storstilat. Detta lär vara bland det renaste vi kan dricka och smakar enligt uppgift som extrasaltade tårar.
Tack för god kämparanda!

62 kommentarer:

li.te sa...

Tror att det är en Jellyshot alternativt en frusen lakritsshot..

my sa...

... eller en tequila, usch!

my sa...

... med fyra russin och en oliv i.

Rasande Rose sa...

En sån där med lakritssmak som man sätter fyr på. Vad heter dom? ....Eh.... Zambooka? Stavas det ens så? Iallafall...jag gissar på det.

TORGNYSDOTTER sa...

micrat rövin. Ser ju vem som helst. Miss a hälsar: hot shot

michanek sa...

Det är med stor glädje jag upptäcker tävlingslustan hos er.
Tänk my, om det hade varit en tequila med just fyra russin och en oliv? Och rasande rose, (jag älskar namnet på din blogg!) Lite tomtebloss på shoten
hade väl passat utmärkt.
Men men... tyvärr är alla mycket fel ute. Försök igen!

li.te sa...

Blutsaftshot? Hjärnmedicin på julfest har nog tidigare aldrig någon berusat sig på.

li.te sa...

Kom på det! Måste vara omega3 shot med en sillbit i för att spetsa till det.

TORGNYSDOTTER sa...

miss a hälsar och gissar på linsvätska.
Jag chansar på frisyrgelé.

li.te sa...

måste tjata för min hjärna släpper inte taget kring Evas intag. Tror det är något hon dricker som egentligen skall ätas alltså sill ev utan omega3.

Rasande Rose sa...

Aaah jag tror det e flour! Flourtanten va med på julbordet. (Hemska tanke)

michanek sa...

Impad! Ni är ju världsbäst som gissare. (Sill utan omega 3 ska jag hutta på nästa jul...)
Flour och linsvätska är geniala försök!Men tyvärr...

li.te sa...

Varè vampyr jultema? Hemska tanke men jag tror på blodshot av typen blodgrupp B.

Colette van Luik sa...

Ok, måste vara schampo gissar herr och fru Albatross. Har med huvudet att göra, alla äger det och har aldrig druckits på julbord.

Anonym sa...

snor?!

TORGNYSDOTTER sa...

fast...? varken snor eller schampoo är väl ovanligt? eller?
Kanske förnuft? Nä. Det är nog inte alla förunnat.
Mitt prestigetänkande pallar inte detta. Men miss a har tagit en långpromenad och deklarerar sig "besatt". Förhoppningsvis kommer hon tillbaka klokare.

michanek sa...

Herregud, har hon blivit besatt och sprungit till skogs?! Det verkar otäckt i Norrland. Jag kan förtydliga: Vätskan är sällsynt som dryck. Men som sagt, alla har den. Men ingen har ännu prickat rätt!

Rasande Rose sa...

AHA! Tårvätska?

my sa...

Jamen det är ju något brunt och klumpigt i botten?! Måste vara julkorv som är mixad tillsammans med bäska droppar.

TORGNYSDOTTER sa...

my: och julkorv och bäska "äger vi ju alla"!?
- as if.
Här i sundsvall är vi helt inne på kroppsvätskor och börjar må lätt illa av våra otäcka gissningar.

li.te sa...

Undrar vem som var donator?

TORGNYSDOTTER sa...

kanske den gamla klassiska shoten aphjärna!?

Rasande Rose sa...

Jag får också väldigt äckliga förslag som poppar upp. Jag har jobbat på Äldreboende. Där kan komma upp väldigt mycket "vätskor" som har med huvudet och göra.
Nu är grön i ansiktet.

A sa...

Jag gissar på hjärna/bräss, helt enkelt. längtar redan efter nästa ledtråd...

Go:ran sa...

näsborre...

A sa...

Torgnysdotter meddelar via sms någonstans på sträckan Sundsvall- Stockholm att hon gissar på märg.Det här har verkligen lagt grund för grubblande.

li.te sa...

Måste vara en toppmurkla som hon shottar i sig. Trots Allemansrätten svår att finna. Visst ere rätt!

TORGNYSDOTTER sa...

svett!? huvudsvett...? eeh...?

michanek sa...

Skojiga svar. Tänk så mycket man kan hälla i sig. Intressant att få inblick i er fantasi, den perversa vändningen roar mig. Men men... fortsätt gissa!

Anonym sa...

Oh my God, egenhändigt härtappat blod, slem, gul och svart galla - min nyligen från Tunisienhemkommen Blody Brain tänker så det knakar i - spinalvätska?

..nästa knak - någon form av försprit, dvs det som i forna dar även benämndes "huvudet" ?

Efter avslutad tävling, vänligen meddela vad Eva gjorde PÅ julbordet..mer än shottade..lol

Rasande Rose sa...

Luuuuft???

li.te sa...

Alltså huvudlusen har ju inte alla men kvalster shot då? Typ jätte många i en klump. Fast det heter ju det kvalstret och inte den kvalstern väl?!

Anonym sa...

Tänkte också på luft. "Luften är fri" vi äger den alla, ingen ser den...hjärnan behöver syre? luft? man ser rasande fram emot Michaneks sista ledtråd. Desto roligare om hon bara sket i den och skrev en ny blogg! Ha ha!

li.te sa...

otilia håller på luft för hon hävdar att både luft och vatten är sällsynta och ovanliga ämnen eftersom det bara finns en sorts vatten och en sorts luft"Inte som med hundar tex där det finns olika raser under benämning hund". Det som jag tror är ngt brunt hävdar hon är Evas hand som speglar av sig.

li.te sa...

Den sista snapsen..

Anonym sa...

kan det vara typ Huvudrätten?

TORGNYSDOTTER sa...

stilpoäng till elfving, tycker jag.

michanek sa...

Det här var roligare än jag någonsin kunnat tro. Rusar fram till datorn så snart jag kommer innanför dörren, utan att ta av skorna. Luft var en riktigt bra gissning och så klart vi ger huvudrätten ett stilpoäng. Icke desto mindre är båda fel.
I dag är sista dagen med huvudbry. Vem hinner först?

Rasande Rose sa...

Herregud så jobbigt det blev nu... jag tänker så det börjar överhetta i huvudbotten... hmm saliv? nä den ser man ju ändå ibland...AAH

A sa...

Rätt säker på att andra delen av ordet ska vara "vätska", så här kommer de nu :
grundvätska
märgvätska
hjärnvätska
Äh, fan jag vet inte, har helt kört fast...

A sa...

Spiritus Cephalicus = hjärnsprit
Min sista gissning for now, måste fokusera på ngt annat en stund!

Sophie Sölveborn sa...

detta måste vara kommentar-rekord.

Tänk vad sprit berör... :)

Rasande Rose sa...

Märgslem? Sträckgalla? Stocksprit? ,sätter ihop ord för glatta livet,

Rasande Rose sa...

Ånga?

li.te sa...

Tappadbräss? Gudsmärgen? Orkar inte mer och det svider att inte ens varit nära lösning:-( Jag kommer säga att: Jag visste det redan från början men ville inte sabba leken.

michanek sa...

Fyrverkeri och fanfar!! En av er har gissat rätt! Frågan är vilken?

Rasande Rose sa...

oj oj oj va spännande! Får vi reda på det imorgon?

A sa...

Tror aldrig jag längtat så mkt efter en onsdag!
Hoppas bara att jag kan sova i natt - gåtan förföljer mig i mina drömmar!

TORGNYSDOTTER sa...

hahaha, fy fan vad äckligt!

A sa...

Har googlat fenomenet och är nöjd med att som pris få veta hur lång tid det tog att slå upp en sexa? Nattklubbsdrottning som jag är.
Eva verkar vara en stenhård brud för övrigt*rädd*

Udda Persson sa...

Jag håller med en föregående talare SISTA SNAPSEN den har jag aldrig sett.(ännu)

Anonym sa...

...exakt hur läskig Ewa var beror ju på om hon var full när detta dracks. Eller girigt nykter! Nä, hon är småläbbig i vilket fall....

Anonym sa...

HAH!..hon var alltså bakis när hon kom!..missade stolen och intog shoten PÅ julbordet.
(bakis=hjärnan sväller och tränger undan den omkringliggande ca 1,5 dl spinalvätskan).

Pris - tja, att vara norrlänning är högsta vinsten i alla lägen..relax Micha och lovar vid mina sunda att den dag du masar dig hit upp då kommer allt annat än spinaler att serveras..

Rasande Rose sa...

Det där var det räligaste (på ren skånska) jag hört, vad jag tycker om Eva har jag inte bestämt mig för ännu...men GRATTIS till vinnaren:)

michanek sa...

Pris till Miss A:
En brainshot rinner till på några sekunder, rekrytera barpersonal från väntrummet på sjukhusets hjärnavdelning.
Pris till Sousseannika:
Jag kommer snart. Behöver nog se lite nytt folk och nya drycker.
Johan:
Nej, Ewa var inte full. Hon gillar inte sprit, men ville ändå vara med och snapsa.
Enligt henne själv är hon nöjd med sitt klunkande. Kontakten med hjärnkollegan har växt sig starkare, hälsar hon. De har liksom flutit samman...

TORGNYSDOTTER sa...

alltså jag kan bara hålla med rose...

my sa...

Hua! Jeeeck!
När kommer nästa frågerunda?
Var gärna på lekhumör oftare. För du har väl som alla andra fått blodad hjärna nu?

Anonym sa...

Här har man ju en komplett och sanningsenlig historia att berätta på nästa killskiva. Näe, inte ens de mest luttrade kommer ju tro på detta. Synd. Bestigit Mount Everest? flera. Cyklat jorden runt? Många. Gått i baddräkt med hockeyutrustning över nordpolen eller liknande? Flera. (skinnarmo bl.a. va?) Druckit detta? En. KultEwa.

Anonym sa...

en liten fundering (vet knappt om jag vill veta svaret)... hur smakade det?!?!

michanek sa...

My:
Ja, så här roligt var det länge sedan jag hade en januari. Måste hitta någon ny person att göra frågesport på. Får ge mig ut och headhunta...
Anonym:
Det smakar som tårar, fast saltare.
Johan:
Visst ös på bland grabbarna du. Det fanns många vittnen till drinken, så visst är det sant!

Anonym sa...

..är de det du nu är ute och gör, ja mena huntar..hallåååå, har nån sett na? Två dygn utan Micha, Oh my God..give my Blody Brain a sign..står inte ut, kom tebaks! Oops, hoppas det inte hänt nåt allvarligt?? Nån som vet???????

men eller hur sa...

För det första - nu när min näsa börjar tokrinna så får jag panik och för det andra - UUUUÄÄÄÄÄHHHHH SÅ JÄVLA ÄCKLIGT!!!