måndag 26 november 2007

Ont ska med ont förgås


- Jag ska gå vidare med det här!
Har alltid fnissat till när någon säger så. Som att säga att min pappa är polis, fast på storsätt liksom.
Men nu har djävulen slagit rot inom mig. Han flyttade in efter den störda lördagsfriden och är redan hemmastadd. Detta tar sig uttryck i att jag marscherar fram och tillbaka med endast en tanke i huvudet: Jag ska fan i mig döda provoice.
Googlar på provoice och upptäcker att de förstör liv på löpande band. Ingen går säker, de ringer även dem med hemligt nummer. Folk har skriat på hjälp, men provoice lever obekymrat vidare. Provoice är maffia. En av deras tekniker är att ringa från skyddat nummer och när man svarar är det knäpptyst.
Knappt hade jag läst på om detta, förrän de tysta samtalen började. Flera stycken om dagen. Hornen spänner nu konstant vid tinningarna och jag har skickat ett mail till Nix telefon, som står handfallna. En del företag skiter i förbudet och då finns inget att göra.
Maffian har små filialer placerade runt om i samhället, som anfaller IRL. Det sker när jag är ute och fotvandrar. Jag brukar då tala i mobil, lyssna på mp3 eller bara umgås med mina egna högt uppskattade tankar. Plötsligt står en slyngel framför mig, viftar med papper och försöker punktmarkera.
- Vilket telefonbolag har du?
- Skit i det du.
Odågan flänger efter mig, dunkar mig i ryggen, drar mig i armen.
- Men du kan ju inte bara gå vidare utan att höra vad jag har att erbjuda!
Och någonstans här tar amygdala över. Det är hjärnans känslocentrum, som inte är mottagligt för logik och där bland annat fruktan hör hemma.
Amygdala vill hugga efter honom med eldgaffel. Mycket och länge. Förnuftet kämpar som en idiot för att segra över amygdala, men det är chanslöst.
Min integritet är kränkt, jag vill försvara mig, jag vill krossa.
Men om vi nu skulle stanna upp här ett tag och lyssna på förnuftet. Vad skulle det då säga?
”Kära husbonde, har du tänkt på att den här pojken eventuellt inte vill jobba som säljare? Att han kanske inte har något val för då mister han A-kassan. Och eftersom han vill ha bra referenser och dessutom jobbar på provosion, måste han sälja mycket."
Kollade på Plus härom dagen, brukar aldrig göra det och fattar inte hur jag hamnade där. Det måste varit djävulen som ledde mig dit. För just då, berättade flera jättegamla tanter hur de blivit förföljda av säljare på gator och torg, blivit livrädda och skrivit under avtal i rena förskräckelsen. Utan att förstå vad det var för papper. Tanterna satt oförstående vid sina köksbord och skakade, Sverker var skitarg och jag med.
Om det nu är så att ungdomar inte behövs till annat än detta, så betalar jag gärna mer skatt. Jag ger hellre av mina pengar än av min frihet. Om det enda som står till buds är att skrämma gamla damer och reta upp något yngre sådana, så ge ungdomarna A-kassa för bövelen. Låt dem hellre ta en promenad med sin gamla mormor, sitta på rummet och klinka gitarr, träna sig utmattade eller flumma runt på Ibiza. Jag är övertygad om att de utvecklas mer av det.
Personligen för jag nitiskt bok på vilka tider provoice ringer.
För jag kommer gå vidare med det här.

24 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

*står upp och applåderar*

Anonym sa...

Står med Torgnysdotter..

Go:ran sa...

vad sägs om mail-buller o bång, sen kanske de inte har så mycket voice kvar

Udda Persson sa...

Stående ovationer här med.
Om jag vore provoice skulle jag lägga benen på ryggen. Upp till kamp!

my sa...

Jag hänger gärna med i vidaregåendet!
Blir totalt rosenrasande klockan 21.14 när de ska sälja på mig handmålade porslinsdockor (i söndags). Eller precis som du nämner, lägger sig i mitt val av mobilleverantör. Ve dem, tvi, tvi, tvi!

Anonym sa...

Be om deras hemnummer när de ringer så du kan återkomma, och börja en liknande process så får vi se vad de tycker om det ;-)

Unknown sa...

Skrattar gott men av någon anledning har de inte ringt mig. Känner mig lite utanför osså fattar jag inte varför de inte säger något? Varför är det tyst i luren när du svarar och hur vet du att det är de föraktade provoice?

Det är så mycket jag inte vet!

Anonym sa...

Makalös har börjat ringa mig. http://www.makalos.se/forfragan.htm
Det ser lite suspekt ut.

"I undantagsfall kan det bli problem vid framkopplingar och det kan te sig som ingen finns i andra ändan. Skulle detta inträffa mer än en gång, uppskattar vi om Ni kontaktar oss."

"Observera att vi inte ringer upp hushåll registrerade till NIX registret. Om du är NIX registrerad och ändå blivit uppringd beror det sannolikt på att du redan är kund eller nyligen har varit kund hos någon av våra uppdragsgivare."

Missade ett samtal igår, idag lät det tyst. Hoppas de inte är lika hemska som Provoice. Fast jag vet att Makalös har ringt mig förut och det var nog inte så långvarigt. Hoppas på det. De vill nog sälja DN till mig. Nej tack.

li.te sa...

Jag undrar verkligen om dessa ondsinta människor slutar terra nu när du har så nedrans ont. Vore så bra om världsordningen såg ut så. Krya på dig!! Kramar

li.te sa...

Ps tydligen hade jag valt li.te som användar namn. Liza Ds

Go:ran sa...

driva ut ont med ont... jodu

när du kommer igenom det här så har inte provoice en chans. dom kommer att få känna smärtan.

Anonym sa...

.står upp..marcherar taktfast bredvid dig..mot dom..

Anonym sa...

Shit..ser att jag är nyss blev anonym..hälsningar från taktfasta polarn Sousseannika!

Sophie Sölveborn sa...

Aschberg har slagit på stort och skrivit en hel bok om fenomenet telefonsäljare. Och hur man gör sig av med dom.

Unknown sa...

Hörde av albatrossen att du ligger på sjukhus med en irriterad blindtarm. Stackars! Hoppas du kryar på dig och kommer hem pigg och frisk. Mentala blommor skickas.

Anonym sa...

Tarmeri..uj uj..här, ta emot - en kvast blomster...

Unknown sa...

Snappade upp av albatrossen att du är hemma igen. Hoppas allt gick väl på sjukhuset och att du är på bättringsvägen. Skickar mentala blommor!

Annchen sa...

Håller med, hoppas du mår bättre nu. I övrigt vill jag inflika att jag gått på det nu. Jag sa ja till 3 som ringde och ville ha mig. Fan. Är allt hopp ute nu? Am I doomed?

Anonym sa...

hej allihopa som tycks har blivit "terroriserade".

Okej, jag ska vara ärlig, i sällsynta fall slinker nix-kunde igenom, det kan bero på ett tidigare affärssamband eller att det helt enkelt har blivit fel.
detta kan hända i enstaka fall och att jag brukar genast ursäkta mig och berätta att jag skall stryka henne ur vårat register.
Vissa kunder tror på fullaste allvar att säljaren har hand om dielern och registret. Folk är dummare än man tror. Dessutom, hur svårt kan det vara att bara säga
- jag är med i nix, så jag förstår inte varför ni ringer mig? Då hade jag, under loppet av tio sekunder kunnat ursäkta mig, säga att det händer sällan, förklara att
jag genast skulle stryka denne från registret och att vi inte skulle besvära mer.
Som säljare på provoice så vet jag att "nix" inte alltid funkar, ni som är nix kunder kan råka slinka igenom systemet lite då och då,
pga att ni kanske måste uppdatera erat "nix" eller att nix har haft problem på senaste då de har tappat ett antal kunder eller att
ni helt enkelt bara har slinkit igenom vilket vi säljare inte kan rå för utan det är en dator som sluppmässigt ringer upp våra samtal till er kunder.

Jag vet själv att telefonförsäljning inte biter på mig och jag är själv nixkund, istället för att att vara otrevlig talar jag om för personen som ringer
mig att jag är nix kund och att jag inte är intresserad, därav förväntar jag mig att säljar skall acceptera det och inte sätta en "call back" på mig.

Är du som kund trevlig så är säljare trevlig, tänk att skulle du få ungjefär 300-400 personers (ca så många vi ringer per kväll) lur i örat så skulle
inte du tycka det var speciellt kul. Vi gör bara vårat jobb och försöker tjäna oss själva en slant i månaden.

det kanske inte är ett toppen jobb, men det är bland de få jobb som vi studenter kan få efter som de flesta av oss inte har speciellt mycket arbetserfarenheter.

jag ber om ursäkt för de säljare som har satt "call backs" på er kunder som har sagt nej från början,
och hoppas att när ni nästa gång då ni får en säljare i luren kunna vara trevliga och förstå att vi bara
försöker göra vårat jobb och inget annat därefter.

Vi vill inte trakasera er, vi vill bara göra vårat jobb och tjäna en hyffsad lön.

jovisst försöker vi sälja så mycket vi kan pga att våran lön är lagd på provotion, och för att få en hyffsad lön måste vi kunna sälja.
Så se lite åt vårat håll också, det är i stort sätt bara studenter som har dessa jobb så ungdommar mellan 16-25år, detta är bara
början av vårat yrkesliv, ofta är de många som har detta som sitt första jobb.

Jag blir så arg. Folk skriker skällsord, slänger på luren och i värsta fall ska de anmäla mig. Alltså, det är inte telemarkingföretaget de ska anmäla, utan mig som privatperson.
Hur dumma får folk bli, tror de på fullt allvar att jag - som säljare även har hand om dialer-systemet och hela jävla företaget? Vad ger dem rätten att behandla en människa så.

mvh provocie anställd

michanek sa...

Hej Provoiceanställd.
Om du läste igenom mitt inlägg, så märker ser du att jag inte lägger skulden på unga säljare. Jag tycker det är djupt olyckligt att ni tvingas ta den här typen av arbeten och skulle hellre betala mer skatt för att öppna andra möjligheter för er. Det kan inte vara bra för självförtroendet att bli så tilltryckt av de ni ringer upp och ett taskigt självförtroende alstrar inga bra vuxna medborgare.
Vitsen med att vara med i Nix är just att slippa bli avbruten, ta sig rätten att vara ifred och inte avsluta andra samtal för att det ringer på axe. Därför kommer jag aldrig kunna vara trevlig mot er. Ni har irriterat mig och blir jag med all rätt ursinnig.
Tack för din åsikt, önskar dig ett vettigt arbetsliv!

TORGNYSDOTTER sa...

det är märkligt att "anonym provoice-anställd" på riktigt tycker att antal sekunder skit ska räknas. Alla ska stå ut med 10 sekunders skit. Man ska behöva ta sig tiden att avböja skit och lyssna på "ursäkter" i 10 sekunder. Och om det tar 30 sek? Går det också bra? Eller 10 minuter? Var går gränsen för bajs-uthållighet?

Att jobba som prostitutierad är väl upp till var och en, men det är horribelt att man ska behöva avböja skamliga förslag. Jag utgår från att svenskarna är medvetna konsumenter och förmögna att söka upp det de behöver.

Anonym sa...

Sfnixkatt har jag hört talas om. Men vad är Nixhund?

michanek sa...

Vet inte Johan...?
Men Nixskatt är väl något jag just föreslagit för att täcka ungdomsarbetslösheten och skänka sinnesfrid till befolkningen.

Colette van Luik sa...

Intressant att Provoice-killen själv gått med i Nixregistret.
Det säger väl allt...