torsdag 15 november 2007

Min katt härmas

För sexton år sedan kom en god vän hem till mig, oanmäld. I famnen hade hon en kattunge . ”Kan du ta hand om den här över helgen, vi har avlivningstid på måndag. Min katt har ju fått ungar och den här blev över…"
Kattungen fjäskade så infernaliskt den där helgen, kuttrade och snuttade. Lärde sig omedelbart att gå på låda och verkade så nyfiken på det liv hon just fått sig tilldelat.
Min intension var att leva fritt och bekymmerslöst, men vem kan göra det med axlar tyngda av skuld?
Pirko bor kvar. (Ja, jag vet. Det är inget vidare kattnamn, men min smak är pikant.)
Det märkliga var, att så snart hon kommit i hamn var smekmånaden all. Det är framför allt mina vänner hon avskyr. Den ena kompisen efter den andra har, efter ett par glas vin, erkänt att de tycker hon är jävligt otäck. Och man kan inte annat än förstå dem, när de hastar härifrån omplåstrade och förskräckta.
Pirko är vacker men grym.
Jag var länge osäker på om jag ville ha henne här för alltid, men alltefter tiden gick förstod jag att ingen vettig människa skulle vilja ta över henne. Jag gjorde en halvvariant, släppte ut henne på min innergård, resonerade som så att smet hon och blev överkörd, var det naturens gång. Har man gett en katt liv, ska hon också få ett som är rättrådigt henne.
En fredagskväll var hon försvunnen. Och jag förbluffades över de matteskapskänslor hon väckte. Jag satte upp lappar på hela Södermalm och på söndagen hetsringde jag den numer bortgångna sierskan Saida. Jag grät och våndades. Sent vid helgens slut, ringde en granne på dörren. ”Är det här din katt, jag gick hemifrån i fredags och nu när jag kom hem fanns hon i min säng.”
Efter det var hon kravlöst älskad.
Hon fortsatte att gå ut på gården, det var klös i henne, hon satte kattkillarna på plats och jag var stolt över min feministiska fostran. Men så någonstans i medelåldern, (hennes alltså) kom en ungdomskatt till gården och jagade upp henne i ett träd. Jag greps av flickig ynkedom och kallade hit alla män i min närhet för att få hjälp. De kom farandes med höga stegar, klätterskor och oömma kläder, men icke. De fick bara fräs och fientlighet tillbaka.
Efter två dygn kom hon ner av sig själv. Fly förbannad lade hon sig på soffan och morrade.
Och slutade hon gå ut. Istället började hon härmas.
Om jag ska diska, ska hon äta vid mina fötter, när jag badar, krafsar hon uppfordrande på dörren och ska tvätta sig på mattan, i skrivande stund har jag puttat ner henne tre gånger från tangentbordet. Så fort det ringer på dörren, skuttar hon upp och vräker ut sig i soffan där gästen kanske kunde få sitta. Om jag läser tidningen, måste jag ligga i sängen i en speciell pose för att hon inte ska fläbba ut sig över nyheterna. När jag bäddar med nya lakan lägger hon sig på sängen och förstör.
Hon vägrar dricka sitt eget vatten, men jag har ertappat henne ett flertal gånger med att lapa ur mitt vattenglas! Då är väl ändå måttet rågat? Det där med att katter är självständiga… jag vet inte? Eller jag fick väl ett måndagsexemplar? (Utan vidare koppling till avlivningsdagen för sexton år sedan?)
Kanske är hon ingen katt, utan en hermelin?

21 kommentarer:

my sa...

#gapskrattar# ("LoL" har ungarna lärt mig att det heter på dataspråk - laugh out loud) Du är oöverträffbar! Vilken underbar beskrivning av "Fröken Fräs"! Jag får väl se vilken sort mina katter behagar bli? Lite som med barnen... de blir liksom mest sig själva efter ett tag. Oavsett arvsmassa och miljö.

Anonym sa...

Det var kul skrivet. Jag tycker att lilla rara Pirko även har härmat sin matte vad gäller humöret :-). En kram från Lotta

Anonym sa...

Va lustigt. Antagligen pga namnet, att det inte syns på bilderna jag sett (profil och solglasögon) samt att jag inte läst så mycket... så trodde jag du var en kille fram tills nu. Sorry.
Det är väl lite med katter som med barn, man kan försöka uppfostra men det går bara till viss del, den egna personligheten skiner ändå alltid igenom.

michanek sa...

My:
Jag ska be för dig. Två stycken sådana här, vore för mycket under ett jordeliv. Tror dessutom att de som härstammar från Boden har ett fridfullare psyke.
Lotta:
Tack och Morr.
Annchen:
"LoL" Det måste vara mina biffiga överarmar! Kul att du hittat hit, ser att du har en blogg, ska studera den närmare.

Anonym sa...

Jag har nog förutfattade meningar om namnet "Michanek", det låter lite maskulint på nåt sätt. Och på profilbilden ser skuggan vid käkbenet lite ut som skägg. Gillar det jag sett hittills, du verkar skriva bra, så jag kommer nog tillbaka. Du är välkommen förbi om du vill, att läsa så mycket eller lite du vill. :) And don't worry, du är säkert jättefeminin på riktigt. Du fick ju till och med rejäl karlahjälp med katten i trädet. I fortsättningen ska jag föreställa mig dig under trädet hjälplöst pipande "Iiih, kan inte nån rejäl karl hjälpa mig! Var är min hjälte?". Fast bara i min fantasi. Du kan få ha skägg i fantasin också om det känns bra.

Anonym sa...

När jag denna vackra kattfröken vaktat har alla långa svansen noga aktat. Sov i sonens säng om natta gjorde denna "rara" katta. Blick i "gult" och blödigt hjärta fick oss utstå trängselsmärta. På behörigt avstånd fick hon smek och likaledes mängder brevidlek. Utan att humöret tappa lät hon Manne sin mjuka mage klappa! Sorg i sinne hos oss tre när matte kom och tog na me. Minnet av dig har vi kvar och många hårstrån här och var. MVH "Perkos" fanclub

michanek sa...

Liza:
Jo, hon är skraj på bortaplan och smörar när hon är rädd och osäker.
Som så många andra här i världen.
Annchen:
Jag erkänner. Jag har spetsig haka. Dock inget skägg ;-)

Go:ran sa...

hmmm..

Anonym sa...

Även jag trodde ... Men inte på grund av bilden utan just för namnet!
Mycket mysig kärleksförklaring till katten!
Min som och sambo har en katt vid namn Tyra och även hon är en personlighet. Hon tål inte stängda dörrar. Sitter ofta och krafsar och vaktar garderobsdörren eller ytterdörren. Sedan "pratar" hon med sin lilla rosa elefant :) Jo det ÄR sant!
Ha en bra dag

Anonym sa...

Jag trodde dessutom att syster yster... var... syster... till michanek. :) Tänk så fel man kan ha ibland :)

michanek sa...

Syster Yster och Annchen!
Himmel, det här blir bara allt besynnerligare...
Men jag har, efter era kommentarer, gått och smakat på mitt namn och kanske har ni rätt. Det klingar lite maskulint. Det har hängt med mig hela livet och tidigare har det aldrig slagit mig att jag kan analysera det ur genusperspektiv.

Unknown sa...

Måste stämma upp i beundrarkören kring din beskrivning av katten. När man lever ihop med djur ser man sidor av dem som förbluffar (och retar) en. Men jag ställer mig helt undrande till det här med ditt namn och bild.
Jag har alltid tyckt att det är en sån vilande vacker bild du har av dig sjäv - och helt klart en kvinnlig bild om man nu kan se det så. Michanek, det har jag trott berodde på att du kanske är född utomlands eller att din släkt kommer någonstans ifrån.
Du är en av mina favvobloggare men det visste du redan...

Udda Persson sa...

Hahahah.. Jo tack hon styr med järnhand när inte du är hemma. Hon vet att visa var skåpet ska stå.
Vin snart?

michanek sa...

Mina Lyten:
Jo, visst är Michanek ett efternamn. Möjligen med karlaktig karaktär, men det tar naturen ingen hänsyn till. Även vi flickor ploppar ut ibland.
(Och blir glada när vi blir favoriserade i bloggvärlden...)
Udda person:
Du är en av dem som vågat dig hit som kattvakt. Som plåster på såren måste vi snart kura in oss bland stearinljus och klunka en hejdlös massa vintoddy!

Go:ran sa...

det var en rolig konversation här. Handlar inlägget om en katt eller om bilden på en kvinna? hmmm...

Jag läser om en katt och ser en bild på en kvinna. Så det så!

michanek sa...

Göran!
Så länge du inte ser bilden som en man med pipskägg får du tyda allt som du vill
. .
l
---
V

Go:ran sa...

Tack, det var generöst...
Men de sista krumelurerna du fick dit blev för svåra... jag behöver nog lite hjälp där, tack

michanek sa...

Men, det är ju en man med pipskägg ser du väl!
Med Picasso som förebild hamnade näsan lite på sniskan...

Go:ran sa...

ja, ja, nu ser jag... ett tag gick tankarna åt ett annat håll.

Anonym sa...

Jag känner mig ansvarig till att ha fört in konversationen på kön, även om katter också har kön. Men återigen, det var namnet jag tolkade. Känner en Tomas med polsk koppling, hans smeknamn är Tomek. Jag kan inte polska eller liknande, men kan tänka mig det är en maskulin ändelse. Tror man sig veta något så ser man bara tecken på det som stödjer teorin, därför blev skuggan skägg.

Din katt verkar lite läskig.

michanek sa...

Hej igen Annchen och tack för ditt ihärdiga engagemang. Jag känner mig sedd.
Jo du har nog en poäng, ek-ändelsen är nog en aning manligt belastad.
Men vi kvinnor får ju snällt bära mansefternamnen. Här heter vi Johansson, svårt tänka sig en pojke som heter exempelvis Torgnysdotter.
Jo, min katt är mycket otäck.