torsdag 22 november 2007

Nej, ni vill inte se någon bild på mitt hem.

Förut hade jag en lapp på kylskåpet:
”Att städa är ett helvete,
Man dammsuger, diskar och skurar.
Och efter ett halvår är det dags igen!”
Jag hade tagit det från någon tidning, och vet inte vems citatet är, men om det inte redan var gjort, skulle jag skriva det själv.
Halvårsdagen är inne, det är dags att riva igång, insåg jag i morse.
Jag har under min livstid, tagit del av otaliga städråd utan framgång. Det är det där med organisationen som rör till allting. Man ska tydligen börja med ett rum, lägga alla prylar som ska vidare till nästa i en hög och när man är klar med typ köket, betar man sig vidare genom sin boning.
Intensionen denna morgon var att börja med disken som legat i blöt en tid. Men just då hittade jag en penna i fönstret och tofflade stillsamt in i sovrummet för att sätta den i pennstället. På vägen dit, såg jag att stearinljusen i vardagsrummet behövde bytas, jag lade av mig pennan och vände tillbaka till köket för att fylla på ljus från kökslådan. Där hittade jag en massa skojiga recept, som jag lade ut på köksbordet och lusläste. Kom på att jag gärna skulle vilja göra den där gamla kronärtskocksrätten från förr och kikade in i kylen för att se vad där fanns för ingredienser. Där var kladdigt och jag snodde halvhjärtat runt en mirakeltrasa i klibbet, men såg att trasan var smutsig. Så även alla andra trasor. Gick ner i tvättstugan och fick tid på studs.
Samlade ihop alla smutskläder, men upptäckte under dov förstämning att pälsängrarna hade käkat på min nya ylleklänning. Det sägs att precis alla djur är viktiga för kretsloppet och är det någon som står upp för pälsängrarnas vara, så delge mig gärna. I mitt hem nollmärker de nykomlingar i rasande fart. Tvångspenetrerar hårt och lämnar dem till sitt öde. Jag älgade resolut till järnhandeln och köpte en väldig flaska Radar som jag sedan for runt med i garderoben med klena nerver och ont uppsåt. For runt var kanske lite övermaga uttryckt, eftersom det inte fanns plats för mig i den ganska väl tilltagna klädkammaren.
Det är plastlådornas fel. För ett år sedan köpte jag ett tiotal sådana med lock, som skulle förändra mitt liv. Där skulle jag lägga icke säsongskläder, skor och diverse prylar. Men nu ligger allt huller om buller, lådorna gapar tomma, är staplade bland allt annat bråte och anfaller när man ska in och hämta något.
Alla dessa goda tankar och alla dessa miserabla resultat.
Men har man städdag så har man. Jag kastade ut allting på golvet och sprayade så jag fick märke i fingret. Radar är onyttigt för människor och husdjur så jag stängde garderoben, storklev över alla högar och började med byrålådorna istället. Räkningar och mängder av tidningsurklipp som jag tänkt ha som inspiration till frilansartiklar. Räkningarna stoppade jag i plastmappen med den luggade etiketten: ”Ekonomi och sånt”.
En längre tid ägnade jag åt gallringen av urklippen. Ibland hamnade jag på fel sida och baksidor är icke att förakta. Det var där jag fann insändaren, undertecknad: "Leif Bergman, Östhammar":
Och så ska vi fira kanelbullens dag också!
I Östhammars kommunhus i Roslagen vill man byta namn till öar på sammanträdesrummen. 1,2 och 3, ska istället heta Gräsö, Örskär och Ormön. Vad är det för trams? Finns det inget vettigare för politiker att syssla med? Det kostar säkert pengar också!
Samtidigt ska vi fira kanelbullens dag! Vi blir överösta med butiksgräddade halvfabrikat som är alldeles för söta och kladdiga så att man måste ha handskar på sig. Och dessutom måste man tvätta ansiktet efteråt. ”
Och mina tankar gick i denna stund till Leif Bergman. Där vandrade han omkring i Östhammars gränder, svårt tyngd av politikernas ohämmade slöseri med skärgårdsnamn. Allt medan vanligt folk får nöja sig med siffror på portarna. Och just när det såg som mörkast ut, drabbas han dessutom av kanelbullens dag. Det blev naturligtvis för mycket för Leif, med sitt nytvättade ansikte, var det var dags att höja näven, räta ut sin krumma rygg och kasta sig in i debatten.
När jag kommit halvvägs med papprena, bytte jag vatten i diskhon och skulle precis baxa tillbaka allt i garderoben. Det hade börjat mörkna. Det kändes fritid. Och plötsligt fick jag gratulationer från när och fjärran. Jag har namnsdag!
Då ska man inte behöva städa, då får man slå upp ett glas rött och blogga av sig. Skillnaden mellan citatmänniskan och mig är att för mig tar själva städningen ett halvår.
Får man önska sig en städerska i namnsdagspresent?


Ps. I övrigt vill jag tacka för att ingen påpekade min obäddade säng i förra inlägget. Våndades lite över det...

Pss. Ni måste läsa Bengt Ohlssons krönika i dagens på stan. Den är rolig, angelägen och tja...tung.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=717783

24 kommentarer:

Go:ran sa...

som från ingenstans kom jag att tänka på det. Grattis på namnsdagen!

Det där med att städa kan kräva en anställd hushållsnära tjänare, eller hur det nu var.

michanek sa...

Tack Göran! Och snabbt reagerade du också. Någon minut eller så efter publicering. Och här satt jag i stilla vemod och försökte bloggrunda utan någon vidare fångst. Ska hålla koll på din namnsdag.

my sa...

Kära vän... anställ mig! Billig i drift, en övernattning och lite vin.
Garanterad oordning i bokhyllan utlovas, dock ordning under sängen!

Å´såklart: Grattis!

michanek sa...

Kära My. Jag har läst bloggskvaller och förstått att Torgnysdotter ska flytta in hos dig. Så ge henne plats och kom hit!

michanek sa...

Snälla Torgnysdotter. Hur gör man för att skicka en länk via sin blogg. Den blir ju inte färgad. Den går ju inte att klicka på för att komma vidare. Och här har man jobbat...

Anonym sa...

Otilia säger: Det där med att lägga ifrån sig saker och börja med något nytt låter precis som jag. Grattis på namnsdagen:-)
Liza säger: Grattis på Ceciliadagen. Det kan bli en ny allmän helgdag med ledigt just den 22 nov. Åh varför finns inte rödvinetsdag för övrigt och varför är det bara farsdag som uppmärksammas 14 dgr innan själva dan?

Anonym sa...

Ps även morsdag blir liksom farsdag när mor kommer in i sängkammaren iklädd endast sin nya spetsunderstyrsel morsdags present Ds Liza

michanek sa...

Om Torgnysdotter nu sover efter hård resa, så kan någon annan säga hur man kan länka? Jag vill ju att ni ska läsa den här briljanta krönikan. Annars får ni helt enkelt kopiera och klistra in. Ni kommer inte ångra er. (Och nej, jag lovar Bengt och jag känner inte varandra.)

my sa...

Hm, på min sida funkar det inte ens att adda favvobloggare. Hur mycket man än klickar på lägg till sidobjekt. Ingen hjälp av mig alltså.

TORGNYSDOTTER sa...

Torgnysdotter (nyvaken): så här gör vi; du skickar din kattjävel till my och får istället en av hennes gulliga. Jag flytter in hos dig i stället, städar och röjer din blogg medan du...typ gör gulliga cicci-saker!
(markera texten du vill aktivera, i redigeringsmenyn finns ett tecken som ser ut som typ en jordglob med ett gem /typ/, klicka på den och fyll i adres. Ok?)

michanek sa...

Tja du Torgnysdotter, jag undrar vad My tycker om detta triangelbyte? I övrigt har jag varken glob eller gem. Bara bokstäver.
Jag kallar hit dig. Nu.

Anonym sa...

Jag förordar en polsk lösning på dina städproblem. Det är det absolut enda som någonsin fungerat på mitt hem.

my sa...

Allvarligt Torgnysdotter, skulle jag byta dig mot Pirris?
Dåligt inbyte på inhysing enligt mig.

my sa...

Öhhum, Mickanekskan. Förlåt.

Anonym sa...

Grattis :) ...i efterskott. kan användas för länkar. Dvs, t.ex. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=717783 Där länken i mitten kan bytas ut mot valfri text som blir klickbar. Finns antagligen ett snabbkommando i bloggen dock, gäller bara att hitta den, det gjorde inte jag heller i början. Hos mig ser det ut ungefär som en lagd 8. Kanske blir det här en länk på riktigt nu istället för att visa hur man kan göra, men då är det iaf förhoppningsvis en klickbar länk ändå, och det var väl ändå vad du var ute efter =)

I övrigt måste jag säga att det var en kul beskrivning... jag är också kass på att städa... fast kanske inte lika illa som dig... hihi. Får fina mentala bilder. Förvirrad städning när den är som bäst. Att veta hur man bör göra är inte samma sak som att verkligen göra det.

Annchen sa...

Jo, precis, det syntes ju inte. Jag försöker göra så det syns. < och > används för att ringa in a href="url" samt /a och däremellan klistrar man in text eller länk, det som man vill ska gå att klicka på, och url byts ut mot adressen, dvs länken. Kanske syns det bättre nu =)

michanek sa...

Elias:
Ok. Jag får önska mig en i julklapp, har ju inte namnsdag längre. Man heter ju inte precis Clemens.
Annchen:
Utmärkt! Tack. Jag hör av mig till dig var gång jag behöver en blogglänk. Var inne på din blogg häromdagen och tänkte lämna något tänkvärt, men det var ett rysligt säkerhetssystem för att komma in. Fullt jämförbart med Fort knox.
Anna:
Tack. Ska försöka när jag känner mig lite mer tålmodig.

Anonym sa...

Säkerhetssystem? Skriva av fyra tecken som visas efter man har skrivit, för att undvika spam. Vet inte ens om jag kan göra nåt åt den biten. Det är inte så svårt, du kan! Jag tror på dig! :) Jag råkar vara både Annchen och Anna, skrev visst lite fel förut. Men som sagt, < a href="url" > länken < /a > fast utan mellanslag (om det nu lyckas visas) så ska det nog gå bra. Bara att kopiera klistra in! Som sagt... du kan! Jag tror på dig! :-D

TORGNYSDOTTER sa...

söta cecilia, jag lunchar med albatrossen i dag. Antagligen i era trakter. Ska jag komma förbi på en live-visning efteråt?

michanek sa...

Anna:
När jag gick in på din blogg, ville den ha personnummer och mailadress och diverse koder. Men det kanske åter var tekniken som ledde in mig på villospår.
Men du, sitter du uppe fem på morgonen och bloggar!?
Torgnysdotter:
Gört!

Anonym sa...

Ja, vadå, vad ska man annars göra den tiden då tycker du? 0:-) Tihi. Jag var på fest igår och det blev lite sent. För att läsa bloggen ska inte krävas något alls, för att kommentera krävs inte mer än två bokstäver och två siffror, som man får skriva av. Om du inte gått vilse. Isf kan jag använda länkkunskaperna och göra så här: Klicka här ;)

Anonym sa...

Annchen sluta chatta nu! detta är en blogg! ;) en gång per halvår! Precis som jag sa till Annchen förut, ni tjejer är dirty! Här blir dte städ iaf varannan vecka...

Anonym sa...

Michanek, om du hitta konstiga människor här finns det risk att det är mitt fel. Om Ekorren blir alltför jobbig är det bara att baka något att ge honom så blir han glad och from.

Gnagarn, kom ner på jorden igen. Du gillar dirty. Jag vet nog vad du är ;-)

Michanek, sorry, ska jag koppla gnagaren och dra med honom härifrån?

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar