onsdag 31 oktober 2007

Döden är ingen Disneyfilm


När jag var liten fanns ingen Halloween, då fick Allhelgona lysa ensamt.
Och det var Allhelgona väldigt duktig på.
Man tog sina nära och kära med sig till kyrkogården,
vandrade i stilla samspråk, frasade fram bland löven,
stannade vid sin dödings grav och tände en lykta.
Sedan vårdade man platsen lite,
petade bort någon pinne och lite jord så namnet syntes.
Så lyfte man blicken och tittade ut över alla andra
föredettingar som fått ljus vid sina stenar.
Ja och det var allt.
Man bara stod där mitt i ett väldigt fält med död.
En stunds melankoli av njutbart slag.
Ödesmättat, lite ruskigt och vördnadfullt.
För något år sedan besökte jag en kyrkogård.
Utanför entrén tjoades det och såldes korv och ballonger.
Det hoppade fram barnskelett och skrek BUU bakom gravstenarna.
De tiggde godis och hade munnarna fulla av geleormar.
Och jag ville liksom bara hugga tag i pöbelföräldrarna och
upplysa dem om att det är ofint med likhumor just här och nu.
Och jag kände mig gråtfärdig på ett oskönt sätt.
Jag älskar också häxor och snask,
men var sak har sin plats.
Och det var faktiskt Allhelgona som var här först.
Varför måste man trycka in dessa motsatsens högtider på samma helg?
Häxor har ingenting på kyrkogårdar att göra, det har historien utvisat.
Och i duellen häxa-kyrka håller jag alltid på häxorna.
Förutom på Allhelgona.
Då hejar jag på Vemodet.
Men Vemodet behöver fler anhängare och det snabbt.
För snart har råflabbet och hallaballot trängt sig in i vartenda skrymsle
och förlett oss alla in i den stora enfalden.
Jag röstar för att vi kvoterar in Vemodet.

9 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Torgnysdotter anmäler sig.

Anonym sa...

Hey, räkna med mig också!
(Fö ska jag till min katts grav på Djurkyrkogården och plantera ljung. I tysthet och vemod.)

michanek sa...

Albis!
Hälsa Didi att jag tänker på henne. Vi delade ju frilanslokal en gång i tiden. Hon spann högt på mitt tangentbord.

Anonym sa...

Nog varde det ljus på kyrkogården. Bländande 100 watts billampor lyste upp vägen. Gående hänvisades till vägrenen för att snubblande unvika att trampa på helig mark. För vilket är egentligen värst att riskera bli överkörd av en bil (tycker manfred 6år) eller att bli Hemsökt (tycker Otilia 13 år)eller att inte kunna parkera bilen utanför kyrkogården och i vemodig takt läsa på stenarna och dikta ihop levnads öden (tycker Liza 39år)

Unknown sa...

Grejen är väl att det inte blir någon ordning alls mellan det importerade Halloween och Alla helgons dag. Hos oss dyker ungarna upp i en strid förvirrad ström från den 1 november (halloween) till "vår" dag. Tills sist vill jag trycka ner det inköpta godiset i halsen på dem skrikandes - Well get it right already!
Fast jag läste på wikipedia att vår Alla helgons dag coppades från den förkristna keltiska traditionen att fira de döda, alltså samma gäng som uppfann det som sen blev halloween.
Själv kan jag tänka mig fira båda för jag gillar både fest och vemod.

michanek sa...

Hej Mina lyten
För det mesta föredrar jag kalas, men eftersom vemodet bara har en enda helg, tycker jag den kunde få ha den ifred, utan jippofiering.
Det är som med glass och senap, förnäma njutningar båda två, men inte tillsammans.
Läste också Wikipedia och där stod att spökklädseln kunde verka stötande på äldre personer under Allhelgonadagen. Då förstod jag var klockan var slagen. För mig och för Sverige.

Anonym sa...

Det känns som Halloween skulle behöva redas ut ordentligt i Sverige. Det verkar vara här för att stanna, så vi får ta och bestämma oss för vilket datum det ska vara, istället för alla dagar mellan 31 okt som väl borde vara Halloween på riktigt och Allhelgona. Barnen försöker få godis varenda dag och blir aldrig nöjda "Får vi inte mer?". Några lite äldre barn som närmade sig tonåren ringde på halv elva på kvällen på väg hem från en halloweenfest, en kväll mellan halloween och allhelgona. De tyckte väl det var en bra idé att få godis och passade på när de var utklädda redan. Vi behöver ett officiellt datum och klara utstakade regler. Hade ingen aning att folk firade Halloween på kyrkogårdar. Så tragiskt. Det är en plats för andakt, inget jippo. Man borde visa mer respekt.

michanek sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
michanek sa...

Ja, hur svårt kan det vara att slå fast en helg? I en tid när mänskligheten är kompetent till det mesta? Jag föreslår att regeringen tillsätter en högtidsminister så vi får ordning på det här.