lördag 6 oktober 2007

Små män

Nu har jag läst DN igen.
I Hälsingland har man startat ett pojkprojekt.
Småkillar utan pappor får gå iväg, träffa vuxna män
och göra killgrejer.
Skjuta luftgevär, brottas och sådant som mammor inte kan.
Jag läser och läser, två hela sidor.
Ingenstans har den manliga journalisten ifrågasatt varför flickor inte är välkomna.
Jag ser framför mig hur den lilla pojken vinkar adjö till sin syster
för att han ska träffa sin extrapappa.
För att han behöver det, eftersom han är pojke.
Risken är stor att pojkar utan manliga förebilder
hamnar i fängelse, påpekas i vanlig ordning.
Pojkar kan börja slå omkring sig om de inte får lära känna män.
Det blir dyrt.
Flickor gör mest illa sig själva.
Ganska billiga att ha att göra med.
Jag känner mig plötsligt misstänksam.
Inte kan det väl vara så att detta behjärtansvärda projekt
uteslutande handlar om samhällsekonomi?

2 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Tackolov har ju flickor äntligen börjat bilda gäng för att dra runt och råna och misshandla. Nu kanske de också får reservpappor som brottas och lär dem hantera vapen!? Rättvisa.

Sophie Sölveborn sa...

...det tycks krävas ideella krafter på detta område! Glömmer aldrig när min yngre syster kom hem med en älgstudsare i trä som mormors bror Borg hade knåpat ihop. Dom hade suttit i älgtorn uppe i dom västerbottniska skogarna och spanat ihop. Det blidde ingen älg, men inte gjorde det nåt.