lördag 5 april 2008

Inga fula fiskar

I brist på nya idéer håller jag bloggen ljummen med gammal skåpmat. Dagens meny: Torsk.
Tidigare intagen för 100 år sedan på DN:s kultursida:

Norstedts synonymordbok "Ord för ord" är en ovärderlig vän till många skribenter. Men nu har jag blivit förbryllad. Förutom de vanliga synonymerna till kvinna hittar jag följande: Argbigga, våp, kossa, slampa och glädjeflicka.
Jag slår upp man. Här hittar jag bland annat Skapelsernas herre och karlakarl. Den enda synonymen med negativ klang är karlslok. Inte ens snuskgubbe elller skitstövel har lyckats kvala in.
Om nu glädjeflicka är synonymt till kvinna, varför hittar jag i så fall inte torsk som synonym till man?

2 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Haha! Lustigt, vi satt precis och diskuterade utfiskningen av torsk över middagen. När ämnet stötts och blötts i tre omgångar slog martin näven i bordet och fastslog:
- torsken behövs i det ekonomiska systemet.

Anonym sa...

Haha ja dubbelbottnat, sa Torsken i havet. / Canal ett o