söndag 20 april 2008

Skräck Shui


En dag fick jag för mig att bli harmonisk. Således köpte jag en bok om feng shui och baksidan lovade ett långt och hälsosamt liv och det lät trevligt, tyckte jag.
Men snart insåg jag hur det kan gå när man bara möblerar i godan ro. Företag går omkull om en dörr är felplacerad och små barn kan få betala med livet om de har föräldrar med bristande feng shuikunskaper. En man snickrade ihop en utbyggnad i fel vädersträck och inom kort var hela familjen död i olyckor och sjukdomar.
Plötsligt gick det upp för mig att jag kan bli överkörd om min bror går omkring i sitt hem och flyttar prylar. Det känns faktiskt jävligt tjabbigt. Sidorna fylls av diagram, onda cirklar, gröna drakar och väderstreck och själva andemeningen är komplicerad.
Några krökta floder har jag i alla fall inte utanför fönstret, vilket plötsligt glädjer mig. Inte heller några träd utanför dörren, som kan hindra yangandarna från att komma in. (Och jag som trodde att själva vitsen med andar var just deras fenomenala framkomlighet.)
Sovrummet är viktigt. Sängen bör stå på hjul, aldrig direkt på golvet för då hindras luftcirkulationen. Om man sover under en takbjälke blir man sinnesförvirrad. Prylar under sängen gör mig sjuk. Den får heller inte stå så man bara ser fotändan när dörren är öppen. Men vänta ett tag… Sängen får heller inte placeras mittemot dörren eftersom detta tömmer mig på energi. Vid fönstret? Inte om jag vill undvika leverskador. Den får inte heller stå mitt emot en spegel, eftersom jag kan vakna på natten, få syn på min spegelbild och drabbas av skräck, så stark att jag kan få bestående nervösa besvär. (Tack, för den…)
Under dov förstämning läste jag vidare och nu började det bli riktigt otäckt. En dörr placerad i vänster hörn och hela ekonomin går åt fanders. Här finns massa dörrar i vänsterhörn.
Jag ska elda upp den där boken. Vad fan, jag var ju bara ute efter lite sinnesfrid!

6 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Hahaha! Låt feng gå samma väg som ”Henne fick jag aldrig möta”, ”Lev gott utan alkohol” och ”Lugn och harmonisk med psykisk träning”, sov i soffan och sky curry-kryss som pesten!

michanek sa...

Japp.Så får det bli. Men tänk om allt är sant? Jag är ju faktiskt både klen och utarmad...

Rasande Rose sa...

Om allt är sant så lär du inte vara själv med att gå i gropen. Jag kommer följa hack i häl i så fall,vårt sovrum är rena tortyrkammaren i Feng shui-anda. Hahaha!

Colette van Luik sa...

Underbart roligt!
;-)

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Teclado e Mouse, I hope you enjoy. The address is http://mouse-e-teclado.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

Underbart är rätta ordet. / Canalettan