söndag 7 december 2008

Grannar kan.


Alla borde ha en egen granne. Om man fick ge bort lite grannar till folk i julklapp skulle jorden bli en ljus plats att hänga på. Mina egna behåller jag dock själv. I morse vandrade de ut ur sina lägenheter och marscherade in i min hall. I nävarna höll de tunga verktygslådor. En stunds överläggning och jag hör dem tala vattenpass, millimeterskruv, sticksåg, reglar och plåtsax.
Bara så där en söndag i advent kan feminina grannar genomgå en metamorfos och plötsligt ställa sig bredbent och borra aggressivt i massiv plåt.
Som jag förut nämnt gillar jag devisen att alla gör det de är bäst på. Jag är bra på att titta på. Sedan lade jag mig i sängen och löste DN:s söndagskryss. Det var inte heller så enkelt.
Jag återkommer med bild när de byggt klart väggarna, det kommer kanske ta någon vecka. Den ena har fått semester för att hinna med. Hepp.

12 kommentarer:

li.te sa...

Att hålla sig väl med grannarna kan löna sig. Hitills har den senaste månaden inbringat ett staffli med duk och oljefärg, en traktör panna, 2 bokhyllor, en flaska glögg och en stor ask mozartkulor. Allt detta för att jag slevat upp lite tonfisk till en och annan katt samt vikt ihop ett par lakan i tvättstugan. Varför gran till jul när man kan ha en granne!

Anonym sa...

Tja, man kanske ska börja klä dem i glitter och kulor?

my sa...

Kan ni inte flytta hit?
Jag har i och för sig fått hemlagad bostongurka, och tips om var man inte ska slänga frigolit. Av en granne får vi alltid citronpaj... och visst ja, akupunktur och gåstavar. Nämen, när jag tänker efter får jag till och med adventsfika med lotteri av föreningen nästa söndag. Undrar vad jag ger tillbaka, förutom gårdsdinosaurier och mangelförevisning?

li.te sa...

Grannarna med kulor i grenen ska man noga akta sig för.Glittret försvinner tyvärr rätt fort..

Anonym sa...

Nåja, nu ska vi inte vara såna. En och annan kotte lämnar de efter sig iallafall...

Anonym sa...

Och My, jag tror du gör dig utmärkt som granne. Gårdsdinosar... det måste mina lära sig! Mangla mina lakan har de också sluppit undan.

TORGNYSDOTTER sa...

visst har väl jag gift bort dina grannar flertalet gånger?
Jag sysslar ju tydligen med sånt.
Förlåt.
Jag förstår att du vill ha kvar dem.

Anonym sa...

To have good neighbours is to be one. U made it. Congratulations. / Canal1o

Udda Persson sa...

Åh lyllo! Jag får bara skäll av mina.

Anonym sa...

Td: Jag är glad att du tog upp det själv. Det är faktiskt så att den här typen av grannar gör sig bäst ogifta.
Can1o: Tackar. Jag känner mig självgod och det känns rättvist.
Udda: De är inte värda dig. Ge dig av illa kvickt. Någonstans finns en granne för dig med.

TORGNYSDOTTER sa...

är månne detta något för er?
http://uddajamt.blogspot.com/2008/12/guitar-hero-world-tour.html

Colette van Luik sa...

Min granne flyttade på grund av mig. Han påstod sig höra rytmiska dunkande i golvet från min lägenhet fastän vi intygade att så icke var fallet. Dock trodde han inte på oss utan installerade en mikrofon riktat mot sitt tak för att fånga våra dunkanden på band. När han misslyckades med detta och fick en utskällning av både mig och ordförande i föreningen, flyttade han sonika. Och in flyttade ett fötjusande ungt par från Norrland. Nu är det bara en till som jag vill bli av med, sådan är jag nöjd.
Under tiden lånar jag åtminstone en av dina. Hon är duktig på att hugga i och en förbaskat bra kattvakt.