måndag 29 december 2008

Dags för nåt nytt under solen


Det slår aldrig fel. Varenda gång jag ser Colin Nutleys film ”Under solen” rycker det i regissörsnerven. Och berättelsen liksom bara kommer till mig som Marianne Fredriksson brukade säga. Får jag lov att presentera mitt manus:
En okysst, överviktig kvinna i 40-årsåldern lever ensam i ett snuskigt hus på landet. Hon har inte städat sedan modern dog för 8 år sedan. Det sägs inte rakt ut, men man antar att hon stinker. Nu vill kvinnan ha förändring, nystart, uppryckning: Hon annonserar efter en gårdskarl. Han ska vara ung och svara med foto. Det är minsann inte vem som helst som ska få ynnesten att dela hus med henne.
Karln kommer och är skitsnygg. Ett ungt modelejon. Inte heller är han rädd att ta i. När han ska klä av sig till natten eller får lust att bada i det sällsynt använda karet, gnisslar dörren upp och den fläskiga husfrun dreglar i öppningen.
Utmanande och fräck går den unge mannen kvar på gården. Kvinnan skvätter pottkiss omkring honom och lägger av en brakfis när det vill sig så. Men den snygge ynglingen tar inte illa upp, han är större än så. Han ser till hennes inre. Han blir kär.
Ibland kommer en ung, sexig brud på besök till gården. Hon viker ut sig för mannen, men vad har hon för det? Han vill bara ha den gamla, tjocka, inpissade. För hon är en finare och snällare människa - och det är ju trots allt det viktigaste.
Jag tror det blir en riktigt bra film faktiskt. Och medan jag ändå är i farten, tänkte jag stuva om lite i Skönheten och Odjuret också.

16 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Hahahaha. Lysande!

Anonym sa...

..."under stolen". Ligger jag av skratt. Nä, det var väl just med detta originalmanus Nöten Nutley stod med hatten i hand på SF´s huvudkontor och ville ha dollars. -Nja, vad tror du om vi gör några ändringar?

michanek sa...

Johan och Torgny: Tack för support, bättre bollplank finns inte i en kreativ fas. Men jag ställer mig frågande till att ni skrattar. Detta är tänkt att vara en finstämd film.

Go:ran sa...

Jättefint manus,
jag ser med förhoppning fram emot denna films omdanade undertext.

Jag har en biocheck som går ut i juni 2009. Hinner du bli färdig tills dess tror du?

michanek sa...

Ok, här brinner det i knutarna. Måste snabba mig att få ihop teamet. Jag spelar husfrun, möjligen får Ola Rapace vara gårdskarl. Och du Göran är väl en riktigt proffsig fotograf? Har du tid?

TORGNYSDOTTER sa...

förlåt. Jättefint. Det är viktigt att se till insidan. Jag förstår det nu.

Anonym sa...

Ja, ursäkta. Det blir ju jättefint. Till pottkiss-skvättande och brakfisarna har jag även, förutom en kraftig utökning i manus lite mer ideér på utformningen.

Anonym sa...

Haha, helt underbart! :) När börjar castingen? Vi har tipsat om ditt inlägg på vår blogg.
http://bloggtipsarna.blogg.se/2008/december/ombytta-roller.html

my sa...

Naturligtvis som gjutet!
Fast det är konstigt, på riktigt, att feta karlar anses OK (på nå´t jävla märkligt vis). Med något kollektivt påkommen idé, blir karlar liksom gråhåriga och snygga. Gärna gentlemän också. Medan samma kollektiv ogillar pisspottor och gråhåriga kärringar.
Vem vågar köpa att det är tvärtom, utan att det blir buskis av allt i hop?

Anonym sa...

Mycket bra idé. Synd att alla regissörer är karlar bara, de skulle aldrig nappa på den! Mycket synd. OM de kulle nappa så är jag frivillig att spela den kvinnliga huvudrollen!

Go:ran sa...

Jag fotar, YES!

Anonym sa...

Hahaha, länge sen jag skrattade så mycket! Skulle absolut se denna film! :)

Anonym sa...

Tack för uppmuntran och stöd så här i början, det behövs. Och bloggtipsarna också, vilken ära! Tackar ödmjukast, vi ses på filmstaden någon gång i vår.

Anonym sa...

Hej å hå - dig var det tag i - älskar detta upplägg - skulle se filmen - tio gånger minst.

/Kocken

http://kockenochpingvin.travelblogg.se/

Anonym sa...

underbart. mera!
Irène

Udda Persson sa...

Underbart, lysande henne ska vi ha!