torsdag 20 mars 2008

Jesus dog på posten

Hmmm, möjligen är detta lite fusk, eller åtminstone något lättjefullt: Att ta en gammal text och peta in i sin blogg, men jag tycker man får vara både lat och fuskig i påsktider, så jag bjuder nu på ett kåseri som jag skrev för DN, Namn och Nytt en skärtorsdag för 100 år sedan.

Jesus dog på posten.
För ett par år sedan följde jag med en förskolegrupp till kyrkan. På morgonsamlingen förbereddes barnen med en dos bibelkunskap. Fröken Ingela tog upp ett litet krucifix ur fickan, ett konfirmationsminne som vandrade runt i ringen så alla fick titta. Jesus på korset var en rafflande historia som stod sig väl i dagens konkurrens. Alla lyssnade storögt utom Petter, som hellre ville visa upp sin senaste grimas. Ingela spände ögonen i honom:
- Vad berättade jag nyss Petter?
- Att Jesus dog på posten, replikerade han tveklöst.

Stina, 5, stirrade på honom och rättade:

- Nej, han dog på PÅSKEN och föddes på julen. Han fick inte leva länge precis, det var inte länge sedan det var jul. Ändå hann han få skägg.
Så gav vi oss iväg till den mäktiga kyrkan. Vi hade avtalat tid med prästen som skulle komma och prata endast för oss. Vi krympte ihop runt altaret under takmålningar och kristallkronor. Prästen trollband när han gick fram och tillbaka, viftade med armarna och höjde och sänkte rösten teatraliskt. Han uppehöll sig länge vid sekvensen när de spikade upp Jesus på korset, hur han blödde, led och avled.
- Och ett par dagar senare, viskade prästen, var Jesus försvunnen! Och inte nog med det, det fanns de som påstod sig ha sett Jesus vandra omkring bland folket, livs levande!
Barnens ögon tindrade ikapp, munnarna gapade. Då ekade Petters röst:
- De hade säkert lyckats bättre om de hade SKRUVAT fast honom!
Väl tillbaka på förskolan, ritade barnen teckningar från besöket. Ingela tog åter upp krucifixet ur fickan och placerade det mitt på bordet för att barnen skulle få lite vägledning. Stina ritade Jesus på väg till himlen med en raket mellan benen och ett annat barn målade varsin fotboll på Maria och Jesus huvuden: ”De brukar ju ha fotbollar på huvudet.”
Det var en stor dag, barnen var inte vana vid att bli matade med våldsamheter på förskolan. Man ville ju inte gärna skrämma upp dem. Här läste man ”Linnea planterar” och sjöng ”Kan du vissla Johanna?”
En besynnerlig dag var till ända. De hade vältrat sig i tortyr från morgon till kväll, de var till och med tvungna att lyssna på alla detaljer om detta dödsstraff. Och det var inte ens någon saga, det var verklighet och det fanns bevis på det.
När Kalles mamma kom och hämtade, rusade han fram mot henne och skrek:

- Mamma, mamma vet du att Jesus är död!

- Eh, ja...

- Och Ingela har honom i fickan!



10 kommentarer:

Annika sa...

Att leva på gamla meriter är helt ok, speciellt om kvinna har nåt bra att visa..eehh..stämplar Tagit del - och förstått. Ler åt läst lättjefullt fusk. Kommer oförsynt att tänka på den engelska lärarinnan som i shamsa-land bad barn döpa rovdjur. Till annat land - Halland och vars gata i 08:a det nu är klart och bokat att jag knoppar över den 1-3 efter blåkullefärden. Nåra bärs då va?

Colette van Luik sa...

Skrattar fortfarande åt det där lysande kåseriet. Så otroligt kul. Har du inte lite mer gammal skåpmat att ge dina läsare?

my sa...

Skåpmat står sig utan konserveringsmedel. Helt klart. Har du Jesusteckningen kvar? Den med eld i baken?
Skön och lat påsk min söta.

Rasande Rose sa...

Haha inget slår barns lysande uppfattning av verkligheten. Jag tänker härmed tillbe Petter från denna historia. Vilken skön kille! *S*

michanek sa...

Jag är mycket tacksam över att inte bli betraktad som mossig. Och jo, visst har jag en trave skåpmat. Så klart jag ska peta in lite rester när fantasin tryter. Just ja, My, jag stal ju Jesusteckningen... Undrar om den kan återuppstå från någon låda någonstans?
Annika,hör av dig när du är törstig och nära mig.

my sa...

Om jag minns rätt tror jag att den var inramad på klo, sist jag såg den. (Jag är, som du vet, helt psyko på att komma ihåg forntiden.)

michanek sa...

Hmm... Sist jag var på klo hängde den inte där. Risken är att jag eldat upp den i någon rensariver.

TORGNYSDOTTER sa...

Otroligt kul!

Annchen sa...

Komposten får en ny innebörd. Allting kretsar kring posten. Komposten lägger man i brevlådan.

Annchen sa...

För övrigt tycker jag att du borde vara frisk. Det ska jag också sikta mot. Funderar på att ta en besiktning hos närmsta doktor. Bara att jag inte brukar nyttja såna där så mycket.