lördag 15 mars 2008

Repet svängde


Jag har fått komma ut en sväng.
Till Globen.
Min goda vän Annika, till vardags en strukturerad och seriös person, förbyts i schlagertider.
Nu var det genrep och hon hade samlat oss alla.
Fylld av förväntan tog hon emot med schlagerstövlarna på, de kommer fram en gång om året, är vita, i slimmad plast och sylvassa i klack och tå. Omsorgsfullt delade hon ut varsin schlagersjal till oss, en variant i paljett och pärlglans.
Väl på plats beordrade Luuk oss att göra vågen, alla armar upp, som Bedrups rullstolsgymnastik ungefär.
Sen började själva uppträdandena, det svängde riktigt bra om de flesta.
Vad jag tänkte mest på var att Perelli hade väldigt långa knän. Men Erik, som satt bredvid mig, trodde knäna var sminkade på något sätt.
Han undrade också om Amy Diamond var min förebild.
Och när Linda Bengtzing berättade att hon hade blivit så glad att gå vidare att hela huvudet blåstes ut, drog Erik en lättnadens suck: ”Det kunde ju ha varit en vital del som drabbades.”
Sedan var det jättekonstigt, för en vithårig studioman med sjörövarlook blev intervjuad under namnet Ola Salo och samma kvinna satt i både Norrköping, Kiruna och Stockholm för att meddela röstresultat.
Mest applåder fick Björn Gustafsson så gäspigt förutsägbart. Några av Annikas kompisar ylade och torkade tårar när han dök upp. De rusade ner med mobilkameror och tog närbilder på Björn och efteråt stångades de i autografkö. De var tio år och skörden blev mager, bara Bengtzings färdigskrivna som en betjänt gick och delade ut.
På genrepet vann Sanna Nielsen och tvåa kom Amy Diamond.
I kväll hejar jag på tvillingarna i rött. Annika och jag ska satsa 100 kronor var på dem.
Oddsen är 11.50.

4 kommentarer:

Annika sa...

Herrejiiisees..DU i paljett och pärlemor! Jag gör vågen för dig, hälsningar från annan Annika.

Colette van Luik sa...

Låter som en helkväll. Vita schlagerstövlar, läppglans och Rongedalbröderna. Kunde inte bli mycket bättre, va?! ;-)

Anonym sa...

.."100 pix var på dem?" tvillingarna? det måste ju bli 200 då? öh?

Unknown sa...

Jag som inte följt det hela på TV och därmed inte sett Björn Gustavsson innan i lördags var inte impad. Hans lilla dikt...eh? Kanske måste man ha svepts med av hans tidigare stordåd för att fatta varför folk blev som galna när han dök upp. Men det var kul att se att Luuk blev så störd.