söndag 23 december 2007

Min grannes julfönster

"Det finns inget okristligt folk på hela jorden som firar högtider vars orsak de inte tror på lika intensivt som det svenska. Inte minst jag när det gäller julfirandet."
(Bodil Malmsten, Kom och hälsa på mig om tusen år.)
Personligen har jag gått ur kyrkan, men skulle ändå vilja komma iväg på julotta. Det verkar äkta på något vis och det känns som om jag längtar efter något sådant. Sådana här genuina tankar brukar dyka upp före jul och varje år ser jag mig själv sitta där på kyrkbänken med from blick och sjunga psalm bland kandelabrar av droppstearin.
Men sist jag kom iväg till julotta var 1970. Varför måste ottan nödvändigtvis vara så okristligt tidig?

7 kommentarer:

my sa...

Julo-t-t-a? Lycka till i år. Grannens fönster är verkligen... jul liksom.
Jag skyller på kattillskott och vägrar gran. (Miljöaspekten har aldrig gått hem hos barnen ännu). Ha en fröjderfull jul kära du.

michanek sa...

Tror allafall att det är Luther som har bestämt tiden för julottan. I skräck att man skulle lata sig en dag om året.
Ha det frejdigt, fryntligt och fröjdefullt själv, lilla My.

Colette van Luik sa...

Trots att vi båda är ohejdade ateister och avskyr allt som har med religion och fanatism att göra, har vi som ambition (nota bene, ambition, blir det så blir det...) att närvara vid julottan på juldagen i Alllhelgonakyrkan kl 07.00. Dessvärre lär vi vara fulla/bakfulla som små örnar eftersom våra fyllskallar till vänner kommer och våldgästar oss om julaftonen. Hade du inte varit bortrest då hade jag kommit över och hämtat dig.

michanek sa...

Hm. Hade jag blivit hämtad till fyllpartyt eller julottan?
Det lär vara en viss skillnad - åtminstone för de flesta ;-)

Udda Persson sa...

Jag vill också gå på julotta och midnattsmässa.Du firar väl i Uppis? Kan vi gå nästa år snälla. Jag tror att man blir from av det.Jag behöver bli from.

Colette van Luik sa...

Hey Michanek,
har du tutat för mycket glögg nu igen eller varför lyser du med din tystnad? Jag vill ha inlägg.Nu!!!

michanek sa...

Men kära någon en sån press. Här har inte tutats över huvud taget, ska jag be att få tala om. Däremot städar jag och det tar som bekant sin tid. Men jag ska se om jag hinner blogga till det innan mörkrets inbrott och mitt uppbrott från hemmet.