söndag 23 september 2007

Uppstickare

Säga vad man vill om bröst, men de går inte obemärkt förbi. Nu har några tjejer badat topless på Fyris och jädrar anacka ett sådant stohej.
På 80-talet jobbade jag på dagis (Jo, man fick fortfarande säga dagis då, nu heter det förskola.)Vi ägnade sommartiden på badplatser av alla de slag. Satt på landstingsgula filtar med tuttarna i vädret och mådde prima. Lite småflummigt måhända, men en och annan regel hade vi. Barnen fick till exempel inte krypa upp i våra knän när vi rökte. De kunde bränna sig och fick till att se upp.
Så en dag i slutet av decenniet, gick Socialförvaltningen ut med nya direktiv.
Det blev förbjudet att bada topless med barnen!
Vi ringde facket och ställde till med extra föräldramöte. En mamma, som var reporter på Aftonbladet, gick i taket och skrev en ursinnig krönika:
”Barnen har precis ammat, för dem är bröst naturliga! Personalen, som ska vara goda förebilder, ska de dölja sina kroppar som om de vore skamliga?"
Samtliga föräldrar ställde upp bakom oss i bröstfrågan och vi talade inte om annat.
En del hotade med att säga upp sig.
Sedan vet jag inte riktigt vad som hände, men det måste ha smugit sig på. För inte har det sprängt fram någon större BH-rörelse så vitt jag märkt. Banden stramades liksom till i tysthet.
För barnens skull spelar det inte så stor roll. De får inte gå och bada med förskolan överhuvudtaget.
Nuförtiden kan de drunkna.

9 kommentarer:

Colette van Luik sa...

Hey girl, go!
Fler uppstickare i bröstdebatten, tack!
Är så förbenat trött på nymoralisterna, senast i DN idag, då mammor ondgjorde sig av bröst I-G-E-N. Deras barn mådde minsann dåligt av att se bröst och kände sig kränkta av att se dem på badstranden. Undrar bara - känner sig barnen i Afrika lika kränkta av att se mammas eller mormors tuttar? Skulle inte tro det, va... Så var kommer det ifrån? Sitter väl ändå inte i den svenska barnens gener???

TORGNYSDOTTER sa...

Fan vad det är tuttar på agendan! jag övervägde att ge mig in i debatten men kom på mig själv med allt för kluvna känslor. Som princip tycker jag att kvinnor får vara hur bar-bröstade de vill, men rent känslomässigt vete fan om jag vill ha tillbaka 80-talet med tuttar och rumpor överallt. Rent generellt är ju folk snyggare desto mer kläder de har på sig. Män och kvinnor. Men det var väl inte det som var frågan... Fan va jobbigt det är när förnuft och känsla är i osynk. Kan man kanske lösa det genom att tvinga män ha bh? Kan bröst, rent medicinskt, definieras som könsdelar!?

Anonym sa...

Alla kroppsdelar som kan användas som objekt för sexuella fantasier borde benämnas könsdelar och därmed skylas. Hence burkapåbudet som får genomslag på Forsgrenska badet lagom till månadsskiftet.

P.s. - Ska tilläggas att detta endast gäller kvinnor, mäns kroppar är ju inte föremål för sexuell objektifiering, eller hur? Hallå, mina ögon är HÄR uppe och inte i skrevet, flicka lilla!

TORGNYSDOTTER sa...

det ante mig att kvinnans huvud var en könsdel. Fan va obehagligt.
Elias... vissa mäns kroppar är faktiskt föremål för sexuell objektifiering. Det är lika bra att du får reda på det nu...

Colette van Luik sa...

Michelle Mybelle som jag citerar på min blogg om tutteriet är arg och skriver tillbaka på min blogg. Hon vill gärna påpeka att hon faktiskt har något bakom pannbenet. Sötnos, som om jag påstått något annat...

Anonym sa...

Ere nån som minns tidigt nittiotal då iallafall jag surade över att man var tvungen att köpa en hel bikini dvs ett set om överdel och trosa (överdel då=överflödig) Nu möjligt köpa trosa och BH var för sig men till vilken nytta då BHlös=badlös. Men tänk om 2010 innebär ett troslöst mode där endast Bhbeklädda får tillåtelse att synas. Tänk den som ändå sparat alla överdelar från förr...

Unknown sa...

Från att ha solat toppless med hävd som ung har jag hamnat på hel baddräkt. Inte av moraliska skäl utan för att jag tycker att jag ser bättre ut så. Nu.
Klart folk skulle vänja sig om det blev allmänt utbrett att kvinnor badar med bara bröst även på badhus men jag vet att jag skulle rycka till och oja mig lite inombords i början.

michanek sa...

Hej Mina lyten
Jo, jag föredrar faktiskt också hel baddräkt numer. För min egen del är jag nöjd med att modet svängde i samspel med min ålder.
Men jag tycker det är helt ok när andra äldre kvinnor helt oförskräckt klär av sig som de behagar.

Unknown sa...

Japp, allt under devisen; jag vill inte men andra får göra som de vill.